Inbjudan till pressvisning av "Glädjen eller småprat i svartvitt"

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 09:20 CET

Repetitionsbild från "Glädjen eller småprat i svartvitt".

Välkommen på pressträff av Glädjen eller småprat i svartvitt, i regi av Charlotte Engelkes, onsdagen den 15 februari klockan 11.00 på Helsingborgs stadsteater.

Vårens första Storan-premiär är en lustfylld djupdykning i Ingmar Bergmans tidiga svartvita filmer. Regissören Charlotte Engelkes nya föreställning Glädjen eller småprat i svartvitt utforskar våra innerligaste relationer och mest känsliga drömmar om konstnärskap.

Under pressträffen visas ett utdrag ur föreställningen och det finns möjlighet till intervju med regissör och skådespelare.

Tid: onsdag 15 februari klockan 11.00.
Plats: Helsingborgs stadsteater, samling innanför huvudentrén.

Meddela att du kommer till mira.jalamo@helsingborg.se

Glädjen eller småprat i svartvitt spelas tio kvällar mellan 25 februari och 18 mars.

Om Glädjen eller småprat i svartvitt
Under vintern har ett storslaget allkonstverk vuxit fram på Helsingborgs stadsteater. Glädjen eller småprat i svartvitt, som har premiär 25 februari, är en visuellt häftig föreställning. Förutom teaterns egna skådespelare medverkar operasångare, dansare och filmskådespelare. I teamet ingår även en ljuddesigner, en videokonstnär och en scenograf, samtliga med världen som arbetsplats.

– Ljud, bild, rörelse och sång bildar själva scenrummet. Vi leker med proportionerna och det finns inga självklara gränser för vad som är litet, stort, nära eller långt bort, säger regissören Charlotte Engelkes.

Glädjen eller småprat i svartvitt tar avstamp i filmregissören Ingmar Bergmans tidiga filmer.

– Vi tar fasta på det komiska som genomsyrar de tidiga filmerna. Man kan säga att vi plockar konturer av filmscener som vi fyller med våra idéer och tolkningar. Vi leker med och gestaltar det lite prilliga i Bergman och det lite prilliga i oss, säger Charlotte Engelkes.

Läs mer om föreställningen

Medverkande: Jörgen Düberg, Torbjörn Lillieqvist, Robert Olofsson, Josef Palm, David Sigfridsson, Henrietta Wallberg, Johanna Wilson.

Idé, koncept och manus: Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson
Regi: Charlotte Engelkes