Evamaria Björk och Nils Dernevik i föreställningen Ett drömspel som har premiär 1 februari. Fotograf: Robin Jansson.

Klassiker i drömlik skepnad

I föreställningen Ett drömspel på Helsingborgs stadsteater beger vi oss in i en värld full av drömmar. Regissören Erik Holmström har vänt, vridit och knådat om Strindbergs klassiker till en rapp och rolig studie i konsten att vara människa på 2020-talet. Premiär 1 februari.

Med ett humoristiskt perspektiv på livets små och stora frågor ger regissören Erik Holmström teaterklassikern Ett drömspel ett nytt liv. Med utgångspunkt i Strindbergs originalmanus har han skrivit en helt ny pjäs som ur olika vinklar skildrar en värld som har blivit en parodi på sig själv. På scenen ser vi skådespelarna Evamaria Björk och Nils Dernevik i ett tajt samspel där allvar blandas med svart humor.

– Strindberg skrev ett förord till pjäsen, där han beskriver han vad han menar med ”drömspel”. Han har en väldigt öppen hållning där - allt kan hända, allt är möjligt, allt är association och man ska inte döma någon. Jag tycker att själva pjäsen inte riktigt lever upp till det löftet, men förordet uppmanade verkligen till att tänka fritt när jag skrev min version, säger Erik Holmström.

Ett drömspel är en del av Helsingborgs stadsteaters treåriga samarbete med Malmö Dockteater, där Erik Holmström är motor och konstnärlig ledare. Föreställningen spelas i två versioner - en i Helsingborg (premiär 1 februari) och en i Malmö (premiär 18 april). Några dockor finns inte med i den här uppsättningen, scenografin är däremot full av lekfulla inslag med referenser till de klassiska surrealisterna.

Om Erik Holmström
Regissören och dramatikern Erik Holmström är Malmö Dockteaters konstnärlige ledare. Han utforskar ständigt nya vägar för dockteatern och har fått stor nationell uppmärksamhet för sina uppsättningar. 2018 tilldelades han Thaliapriset och hans film ”Alla bara lyder” var guldbaggenominerad som Bästa kortfilm 2018. Ett drömspel är den andra föreställningen han skapar inom ramen för det treåriga samarbetet med Helsingborgs stadsteater. Våren 2019 satte han upp en ombearbetad version av klassikern Woyzeck, en föreställning som hyllades av både publik och teaterkritiker.

Regissören Erik Holmström. Fotograf: Micke Sandström

ETT DRÖMSPEL HAR PREMIÄR 1 FEBRUARI PÅ LILLAN