Dansföreställningen The View From Here har livestreamad premiär 5 mars 2021 från Helsingborgs stadsteater. Foto: Thomas Zamolo.

Livesänd premiär med Skånes Dansteater i Helsingborg

Skånes Dansteaters föreställning The View From Here får digital världspremiär på Helsingborgs stadsteater 5 mars. Det blir också startpunkten för ett flerårigt samarbete med den skånska dansinstitutionen.

– Skånes Dansteater är ett av Sveriges mest välrenommerade danskompanier. Ambitionen med vårt samarbete är att kontinuerligt kunna erbjuda högklassig danskonst även till Helsingborgspubliken, säger Kajsa Giertz, chef för Helsingborgs stadsteater.

Den 5 mars blir det livesänd världspremiär för Skånes Dansteaters senaste föreställning The View From Here från Storans scen på Helsingborgs stadsteater. Inspirerad av Jean-Luc Nancys bok The Pleasure In Drawing har koreografen Tilman O'Donnell skapat en föreställning med åtta dansare och musikern Dehendrik Willekens på scen. Föreställningen leker med begreppen entré och sorti. Den enkla handlingen att komma in på scenen – och att lämna den – sätts i fokus, spegelvänds och dirigeras om. Ett upprepat kommande och gående som utvidgar marginalernas rytm och drar in den till mitten av scenen. Dansföreställningen bjuder på en upplevelse som är ett lapptäcke av skisser och lager på lager av korsande linjer, av klotter och exakta individuella sångrader. Som i lika stor utsträckning kartlägger och stökar till.

– Vår ambition är att vara hela Skånes stolthet. Vi värdesätter högt detta samarbete som erbjuder regelbundenhet och möjligheter till relationsskapande. Vi längtar till att få erbjuda en mångfald av dansupplevelser på den magnifika scenen på Helsingborgs stadsteater, säger Mira Hellenius Martinsson, vd och konstnärlig ledare för Skånes Dansteater.

The View From Here livesänds från Helsingborgs stadsteaters webbplats 5 mars klockan 19.00. Biljett köps i förväg. Det går inte att se föreställningen i efterhand.

Koreografi: Tilman O’Donnell

Ljuddesign: Dehendrik Lechat Willekens
    Ljusdesign: Thomas Zamolo

Medverkande: Zardoya Abaurrea , Pilar Maria , Matthew Branham, Kit Brown, Samuel Denton, Laura Lohi, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Kristian Refslund.

Föreställningens längd:cirka 50 minuter utan paus.

Recensionsbiljett: kontakta jessica.widegren@skanesdansteater.se

Om det konstnärliga teamet:
    Koreografen och dansaren Tilman O’Donnell har skapat verk för bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga baletten i Köpenhamn och Bora Bora i danska Århus. I flera av sina verk har han samarbetat nära andra koreografer och musiker.

Dehendrik Willekens är en konstnärlig mångsysslare, intresserad av musikens roll i den performativa konsten. Hans verk och musikaliska samarbeten har visats runtom i Europa.

Thomas Zamolo är också en mångsidig konstnär och arbetar i gränslandet mellan fotografi, dans och ljusdesign.