Reine Brynolfsson, Maria Kulle, Gustav Berg och Kajsa Ericsson medverkar i höstens uppsättning Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf?

​Maria Kulle och Reine Brynolfsson klara för Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf?

Nu släpper vi en av höstens stora nyheter – äktenskapsdramat Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? – som tillhör den moderna litteraturens riktiga klassiker. I huvudrollerna ser vi skådespelarna Reine Brynolfsson och Maria Kulle.Premiär på Lillan 26 september.

Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? från 1962 är en av de mest ikoniska teaterpjäserna som sedan succépremiären på Broadway har spelats världen över. Till berättelsens odödlighet bidrog i hög grad filmatiseringen från 1966 med Elisabeth Taylor och Richard Burton i huvudrollerna. När nu pjäsen sätts upp på Helsingborgs stadsteater, är det Maria Kulle och Reine Brynolfsson som gestaltar det gifta paret Martha och George som hämtar näring till sin relation genom att skoningslöst förödmjuka varandra.

– Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? är verkligen ett klassiskt relationsdrama av högsta valör. Att följa hur Martha och George blottlägger sitt äktenskap där gemensamma drömmar och outtalade hemligheter fungerat som ett sammanhållande kitt är oavbrutet fascinerande och spännande, säger Kajsa Giertz, chef för Helsingborgs stadsteater.

Pjäsen regisseras av Eva Dahlman som därmed gör sitt första regiuppdrag i södra Sverige. Hon har tidigare varit verksam på bland Göteborgs stadsteater, Radioteatern, Stockholms stadsteater, Uppsala Stadsteater och Dramaten.

– Jag är stolt över att ha lyckats locka ner Eva Dahlman till Helsingborg. Hennes senaste uppsättning på Dramaten var Påklädaren med Sven-Bertil Taube och Krister Henriksson i huvudrollerna som blev en formidabel publiksuccé. Minst lika stolt är jag över att Maria Kulle och Reine Brynolfsson tackat ja till rollerna som Martha och George. De är två fantastiska skådespelare som det kommer att slå gnistor om på Lillan i höst, säger Kajsa Giertz.

Av: Edward Albee
Regi: Eva Dahlman
Scenograf, kostym: Lhena Edwall
Ljus: Ernesto Meija
Förlag: Nordiska ApS

På scen: Gustav Berg, Reine Brynolfsson, Kajsa Ericsson, Maria Kulle.

PREMIÄR PÅ LILLAN 26 SEPTEMBER. Biljetterna släpps 9 maj.

För ytterligare information:
Ulf Dahlström, pressansvarig Helsingborg Arena & Scen, 0723 97 07 62, ulf.dahlstrom@helsingborg.se