"Sagan om Sverige" spelar 1 februari till 17 mars på Helsingborgs stadsteater samt på turné i södra Sverige.

Nyskriven pjäs tar tempen på Sverige

Dramatikern och poeten Daniel Boyacioglu skapar en helt ny monolog för skådespelaren Jörgen Düberg. Sagan om Sverige är en högaktuell skildring av ett land som befinner sig i glappet mellan folkhemmets glättade trygghet och rasismens förgörande svärta.

På torsdag 1 februari har den nyskrivna pjäsen Sagan om Sverige premiär på Helsingborgs stadsteaters Foajéscen. Det är en berättelse om vardagsrasism, ensamhet och kärlekssorg.

– Det är en modig och ärlig pjäs som är politisk, allmänmänsklig och existentiell. Den tar upp viktiga frågor som rasism, men viktigast är att berättelsen tränger bakom begreppet rasism, säger Jörgen Düberg som även regisserar föreställningen.

Handlingen kretsar kring skådespelaren Jörgen som ska spela en föreställning om läget i Sverige. Han vill prata om det han ser som en farlig utveckling. I tidningen läser han om hopplöshet, segregation och rasism. Men hur ska han prata om något han inte har någon erfarenhet av? Till sin hjälp tar han Daniel som är en ung poet, syrian och uppvuxen i förorten.

Jörgen Düberg har lång erfarenhet av monolog-formatet. Han har tidigare gjort succé med Jan Guillous Ondskan som både spelades på Helsingborgs stadsteater och gick på turné.

– Det krävs ett visst mod att åka ut på egen hand, men om man vågar kan det skapa oanade möten. Jag tror att det finns en stor längtan efter den här typen av direktkontakt, säger han.

Daniel Boyacioglu, född 1981, har skrivit sex diktsamlingar och vunnit SM i poetry slam två gånger. Han har turnerat med Riksteatern, spelat i I väntan på Godot på Dramaten, skrivit librettot till operan Triumf och tragedi för Kungliga Operan, gjort radioteateruppsättningar och tre musikalbum.

Sagan om Sverige spelas 1 februari till 17 mars på Foajéscenen samt på turné i södra Sverige.

Av: Daniel Boyacioglu
Regissör och medverkande: Jörgen Düberg