Omtyckt soppa för alla smaker

Omtyckt soppa för alla smaker

Sugen på en innehållsrik paus i vardagen? Välkommen till höstens Soppteater! Det varierande programmet bjuder på intima, underhållande och ibland musikaliska inslag.

Varje torsdag vid lunchtid, fram till 29 november, bjuds det på Soppteater på Helsingborgs stadsteaters Foajéscen. Vid halv 12 serveras soppa med bröd och dryck. Kvart över 12 börjar föreställningen då publiken får möta någon ur teaterns egen ensemble eller gästande skådespelare och artister.

PROGRAM HÖSTEN 2018

27 september
: Spanskdoftande toner
Medverkande: Sanja Streuli, sång och Klas Wounsch, gitarr
Ta lika delar klassisk gitarr och berörande sång, tillsätt generöst med inlevelse, helst på spanska. Krydda med ett par nypor passion och låt det puttra med en rejäl näve glädje. Ungefär så lyder receptet på det duo Streuli & Wounschs anrättning. ¡Bienvenidos!

4 oktober: Cirkus Tigerbrand – Om Nils Ferlin
Medverkande: Skådespelare Lars Wiik och Börje Wessman, dragspel
En soppteateraktig odyssé
från tidig barndom till klarakafé
byggd på hans diktning och med musik
framfört av Wessman och Wiik

11 oktober: Sångglädje
Medverkande: Negar Zarassi och Lowe Pettersson
Möt sopranen Negar Zarassi och pianisten Lowe Pettersson i en personlig och emotionell konsert med stor musikalisk variation: opera, musikal, visor och jazz! Negar Zarassi har varit engagerad som solist på Malmö Opera och anlitas flitigt som konsertsångerska runt om i Sverige. Lowe Pettersson är mycket uppskattad av både kollegor och publik för sin mjuka följsamhet och musikalitet.

18 oktober: Den bästa dagen
Ett litet program om Karin Boye, en av våra största poeter. En levnadsteckning i ord och ton.
Medverkande: Catherine Jeppsson och pianisten Ulf Esborn
Karin Boyes lyrik handlar egentligen om ganska enkla saker. Hur man borde leva och hur man lever. ’Ja visst gör det ont’ säger hon i en av sina mest citerade dikter. Men just i denna smärta, i denna ofullkomlighet, var det som hennes dikter kom till” (Björn Julén).

25 oktober: A Tribute to Women Pioneers in blues and rock´n roll
Medverkande: Violet Green and all between består av sex rutinerade musiker som samarbetat under 25 år. De har sina musikaliska rötter i punk, rock och blues. Jenny Fall – Sång, Ulla Wrethagen – Gitarr, sång; Anna Hammarsten – Keyboard, sång, Elsie Petrén – Saxofon, Eva Grund – Trummor, Lena Andersson – Bas
En musikhistoria där vi får möta ett antal kvinnor som var pionjärer inom blues, gospel, soul, r’n’b och rock. Förutom det kvinnliga pionjärskapet inom musik/artisteri, skildrar föreställningen en osynlig homoerotisk kultur som inspirerar till och agerar för allas rätt att leva ut sin egen sexualitet och skapa sin egen identitet som musiker, artist, kvinna, queer, människa.

8 november: Sagan om Sverige
Av: Daniel Boyacioglu. Medverkande: Skådespelaren Jörgen Düberg
Vi får möta några människor som alla upplever olika slags hinder för att de ska få kärleksfulla möten med andra människor. Därför känner de sig ensamma. Hat föds när man tror att ingen bryr sig eller förstår en. Men en av teaterns uppgifter är att inge publiken hopp. Vi måste tro att världen går att förändra!

15 november: För Livet med gruppen CAPi
Medverkande: Claes Nilsson – sång, gitarr, mandolin, lapsteel, Anette Helltoft Jensen – sång,
gitarr Per Knutsson – trummor, sång, Ingrid Knutsson – sång, banjo, gitarr, Kalle Norrestam – piano, munspel, sång.
CAPi blandar eget material med personliga tolkningar av andras musik som vi tycker om bl a americana, roots och visor. Vi hyllar livet och fyller salongen med stämsång och en intim känsla – som att vara hemma i sitt eget vardagsrum.

22 november: Mitt mord är mitt. Av: Elsa Grave
Medverkande: Gunilla Poppe samt skådespelare från Helsingborgs stadsteater
"Mitt mord är mitt" handlar om tre kvinnor som alla är dömda för mord. De står inför att bli frigivna, men i stället för att glädjas åt den förestående friheten är de oroliga och rädda I år skulle poeten författaren Elsa Grave (1918-2003) ha fyllt 100 år. Under sina verksamma år gav hon ut arton diktsamlingar, fem prosaböcker och skrev dessutom ett tiotal teaterpjäser. I sina dramer bearbetar hon kvinnans livsroll, vilket har gjort henne till en feministisk ikon.

29 november: Känn dig lite Happy! Om Gunnar Wiklund, den bortglömde idolen.
Medverkande: Tobias Borvin, P-O Nilsson, Ådi Lindborg och Peter Scherman.
Vid sidan av sitt arbete som bilmekaniker sjöng Gunnar Wiklund i olika lokala orkestrar i Luleå. Han debuterade som 17-åring 1952 med orkestern Swingers och året därpå spelade han in sin första skiva Dä' ä' kärlek. 1959 deltog han i folkparkernas artistforum där han slog igenom med Per-Martin Hambergs finstämda melodi Nu tändas åter ljusen i min lilla stad, och skivan såldes i över 200 000 exemplar. Han utsågs 1961 till Sveriges populäraste sångare.

• Soppan serveras från klockan 11.30 vid Foajéscenen.
  • Föreställningen börjar klockan 12.15 och pågår cirka 45 minuter.