Stina Eriksson i rollen som Rapunzel. Nils Dernevik, Gisela Swarting och Evamaria Björk som häxorna Go, Tho och Hel. Fotograf: Micke Sandström

Rapunzel på Helsingborgs stadsteater – succén är tillbaka

När familjeföreställningen Rapunzel spelades på Helsingborgs stadsteater för två år sedan hyllades den för sin sagolika scenografi och fängslande teaterupplevelse. Nu intar Rapunzels förtrollade värld scenen igen. Fredag 15 november är det nypremiär på Storan.

För många är Rapunzel, flickan med det långa håret, mest känd från bröderna Grimms saga – eller från Disneys Trassel. Men historien har berättats på olika sätt världen över sedan flera hundra år tillbaka. Sagan handlar om en prinsessa som växer upp instängd i ett torn av sin styvmamma. En dag upptäcker flickan att hon har en vacker röst, och med hjälp av den och sin långa fläta slår hon sig fri från tornet. Väl ute i friheten upptäcker hon både en ny levnadsglädje och en prins. I Helsingborgs stadsteaters uppsättning av Rapunzel är det teaterchef Kajsa Giertz som regisserar och ger den klassiska sagan en ny skrud.

– ­­­­ I vår version är det längtan efter, och önskan om, att få vara sin egen som står i centrum. Mittemellan självupptagna föräldrar och överbeskyddande styvmammor står ett barn som försöker bli lyssnad på. Som försöker ta makten över sitt eget liv – och som till slut lyckas. Det är en hoppfull och härlig föreställning full av teatermagi, säger Kajsa Giertz.

Föreställningen är en färgstark och fängslande scenupplevelse som vänder sig till hela familjen. I recensionerna från 2017 beskrevs pjäsen bland annat som "varm, vacker och empatisk" och "teater när den är som bäst".

Rapunzel spelas på Storan fram till mitten av januari. Under första halvan av spelperioden ges föreställningar även dagtid, vilket gör det möjligt för skolor att gå och se pjäsen.

När: Speldatum 15 november – 11 januari
Var: Storan på Helsingborgs stadsteater

Rekommenderad ålder: från 7 år.
Föreställningens längd: 2 timmar inkl. paus.

På scenen: Sasha Becker, Evamaria Björk, Einar Bredefeldt, Nils Dernevik, Hanna Englund, Stina Eriksson, Nicholas Kingo, Alexander de Sousa, Gisela Swarting

Text: Marina Steinmo i samarbete med Kajsa Giertz, fritt efter Giambattista Basile, Charlotte-Rose de Caumont de La Force och bröderna Grimm.
Regi och koreografi: Kajsa Giertz
Musik: Jeanett Albeck