Tobias Borvin och Cecilia Borssén i föreställningen "Anna och Mats bor inte här längre". Fotograf: Malin Arnesson.

Relationsdrama med hög igenkänningsfaktor

Föreställningen Anna och Mats bor inte här längre är en berättelse om kärlek och svårigheten att behålla gnistan i en relation. Men det är också en historia full av förtröstan.

I årets första premiär på Helsingborgs stadsteater möter vi paret Anna och Mats från Helena von Zweigbergks bästsäljande romaner Ur vulkanens mun och Anna och Mats bor inte här längre. Det äkta paret Anna och Mats försöker att vara moderna och jämställda i sin relation, ändå krånglar allt till sig. Publiken kommer att känna igen sig i missförstånden, i känslan av att inte nå varandra och längtan efter kärlek.

– Idag handlar mycket om relationer och hur vi förväntas kunna hantera dem. Allt ifrån dokusåpor till Dr. Phil. Att ha det bra tillsammans är högsta status, något att skryta om på Facebook, "kolla mig och min sköna familj". Att ha det dåligt är pinsamt. Därför måste vi våga prata om det, säger Helena von Zweigbergk.

Det är tredje gången som regissören Christian Tomner förvandlar böckerna om Anna och Mats till teaterpjäs. Anna och Mats bor inte här längre hade urpremiär på Örebro Länsteater 2012 och spelades förra året på Kulturhuset Stadsteaterns scen i Vällingby.

– Jag kunde inte släppa Anna och Mats ur tanken när jag hade läst böckerna. De provocerade mig så till den grad att jag ville dyka djupare i deras berättelse. Pjäsen är ett utforskande av hur kärleken fungerar, när förälskelsen övergår till vardag och tiden fylls med projekt såsom huset, båten och barnens aktiviteter. Ibland går det så långt att familjemedlemmarna blir som självständiga öar med ett hav mellan sig, säger Christian Tomner.

I Helsingborgs stadsteaters uppsättning har relationsdramat delvis fått en ny fått en ny skepnad då första akten är nyskriven.

– Jag fick kliva in i Anna och Mats värld igen och det har varit väldigt roligt. Jag tycker mycket om dem även om de är extremt jobbiga! Ju mer tid jag ägnar åt dem, desto tydligare blir deras kärlek, trots allt. Att de bara inte vet hur de ska hantera den. Det är så sorgligt, säger Helena von Zweigbergk.

Regissören Christian Tomner har tidigare regisserat publikfavoriter som Stillheten och Farmor och vår herre på Helsingborgs stadsteater.

Spelas på Lillan 27 januari - 3 mars.

Av: Helena von Zweigbergk, efter romanerna Ur Vulkanens mun och Anna och Mats bor inte här längre.
Regi och bearbetning: Christian Tomner
I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Kajsa Ericsson, Nea Bonnevier, Enya Jonsson, Christopher Lundberg, Olle Sjunnesson, Lova Dahl, Astrid Rydberg.
Scenografi och kostym: Yvonne Ericsson
Mask: Lillebel Höglund
Ljus: Emanuel Arvanitis
Föreställningens längd: 2 h och 30 min inklusive paus.