Stefan Clarin och Anki Albertsson spelar huvudrollerna i "En alldeles särskild dag" som har premiär 2/3 2019. Foto: Anders Ebefeldt/Studio-e

Våren på Helsingborgs stadsteater

Våren 2019 bjuder på en varierande repertoar. Musikal, relationsdrama, humorladdad dockteater för vuxna samt två samhällsaktuella gästspel.

KNUTPUNKTEN – relationsdrama i centrum
Välkommen till Knutpunkten, Helsingborgs mest omdebatterade byggnad! Ett nav för resande, den hektiska mötesplatsen, arbetsplatsen. Platsen för alla som inte passar in. Symbolen för den segregerade staden. Kliv in och låt oss värma dig i vinter med vår ömsinta och roliga skildring av kärlek, klass, liv, död och… turandets tuborgsdoftande frestelser. Spelas på Lillan 26 januari–2 mars.

På scenen: Nils Dernevik, Bill Hugg, Lisa Larsson, Birgitta Rydberg, Victoria Wikberg.
Av: Jörgen Dahlqvist.
Regi: Linda Ritzén.
Scenografi, kostym och mask: Siri Areyuna Wilhelmsson.

FIRST LADY – ömsint porträtt i nyskriven monolog
Gunilla växte upp i Kvidinge, men bor i Stockholm. Hon var servitris innan hon träffade Göran, men nu är han död. Precis som hennes älskade bichon frisé Flossy. Göran kallade sig entreprenör och Gunilla har tagit över hans verksamhet. Men är det verkligen det här hon vill göra? Och vem är hon egentligen nu? Författaren Lotta Olsson återvänder till sin hemstad med monologen First lady, skriven för Maria Kulle. Föreställningen är ett samarbete med Klara Soppteater, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Spelas på Foajéscenen 2–24 februari.

På scenen: Maria Kulle
Av: Lotta Olsson
Regi: Iwa Boman
Scenografi: Yvonne Ericsson

EN ALLDELES SÄRSKILD DAG – klassisk film som musikal
När Hitler besöker Mussolini samlas folket i Rom för att fira. Det är en historisk dag men hemmafrun Antonietta kan inte gå. Av en slump träffar hon grannen, antifascisten Gabriele, och i varandras närhet blir de smärtsamt medvetna om sina ensamma liv. Denna nyskrivna musikal skildrar ett oväntat och innerligt möte mellan två till synes helt olika människor. I huvudrollerna ser vi Anki Albertsson och Stefan Clarin. Sätts upp i samarbete med Malmö Opera. Urpremiär på Storan 2 mars. Spelas till 18 maj, på Helsingborgs stadsteater och på turné.

På scenen: Anki Albertsson, Sophie Binder, Axel Birgander, Evamaria Björk, Tobias Borvin, Stefan Clarin, Torun Grandin, Aron Jalamo, Ludwig Olrog, Åsa Sjöblom, Joel Wisti.

Regi och bearbetning: Annika Kofoed.
Libretto: Bim Wikström.
Komposition: PO Nilsson.
Scenografi: Karin Lind
Kostym och mask: Anna Ardelius

WOYZECK – dockteater för vuxna
I Woyzecks värld är allt till salu. Kroppar, tjänster och kärlek. Den fysiska och psykiska pressen är så stor att vem som helst kan explodera. Regissören Erik Holmström skildrar ett samhälle där människor får kompromissa med sin moral och sin integritet för att överleva. Han fyller teaterklassikern Woyzeck med svart humor och popkulturella referenser. Woyzeck är ett samarbete med Malmö Dockteater. Spelas på Lillan 6 april – 18 maj.

På scenen: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Emma Mehonic, Robert Olofsson.
Av: Georg Büchner i bearbetning av Erik Holmström.
Regi och scenografi: Erik Holmström.

STORA DRÖMMAR – musikalisk komedi på Sofiero
Sofiero på senvåren. Kommunen planerar att göra om helsingborgarnas stolthet, det forna kungliga slottet och slottsparken, för att locka fler turister och tjäna mer pengar. Sofieros guider vill förstås inte förlora sina jobb och är måna om att allt ska få finnas kvar precis som det är idag. Stora drömmar är en musikalisk, humoristisk och fartfylld kväll som får kunglig glans av Sofieros magnifika blomsterfägring. Spelas på Sofiero 11 maj  7 juni.

På scenen: Sasha Becker, Nils Dernevik, Jörgen Düberg  Maria Kulle, Lisa Larsson.
Av: Hans Marklund och Lotta Olsson
Regi: Hans Marklund
Scenografi, kostym och mask: Yvonne Ericsson

GÄSTSPEL: UPPRORETS POET
Upprorets poet är en gripande kärlekshistoria skriven av Rebecca Örtman tillsammans med poeten Jila Mossaed om den iranska poeten och filmskaparen Forough Farrokhzads liv och poesi. Föreställningen spelas på svenska med inslag på persiska. Spelas lördag 2 februari kl 18.00.

GÄSTSPEL: KOREA CONNECTION
Korea Connection är ett unikt utbyte mellan Skånes Dansteater och Korea National Contemporary Dance Company (KNCDC). Föreställningen består av tre gränsöverskridande verk inspirerade av koreansk traditionell dans, balett och samtida dans. Spelas fredag 15 mars kl 19.00 på Storan.

SOPPTEATER
Det varierande programmet bjuder på intima, underhållande och ibland musikaliska inslag. Se vårens program här.

STADSTEATERN PLUS
Med StadsteaternPLUS erbjuder vi en inbjudande mötesplats med roliga upplevelser, fördjupningar och samtal kring aktuella teman fler dagar i veckan. Ljuset på är en djupdykning i teman kring våra pjäser med intressanta föreläsare samt Innerfickan, en 60-minuters show för nattsuddare 25 maj samt Lunchkören – ett kort intensivt körpass varje tisdag. Läs mer här.

För mer information:
Mira Jalamo, kommunikatör & presskontakt, mira.jalamo@helsingborg.se, tfn 0721-88 54 99.