Välkommen till pressvisning av musikalen Pelle Erövraren 2 – den stora kampen

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2017 10:37 CEST

Musikalen Pelle Erövraren 2 – den stora kampen har premiär den 29 april på Helsingborg Arena.

Musikalen Pelle Erövraren 2 – den stora kampen är en av Helsingborgs stadsteaters största produktioner genom tiderna. Uppsättningen som regisseras av Alexande Öberg, blivande teaterchef och konstnärlig ledare vid Norrbottensteatern i Luleå, är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater, Helsingborg Arena och Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester.

Pressvisningen äger rum onsdagen den 19 april klockan 12.00 på Helsingborg Arena. Ni kommer att ges möjlighet till intervjuer med regissör, skådespelare och övriga i det konstnärliga teamet. Cirka klockan 13.00 ges möjlighet till fotografering av föreställningen.

Pelle Erövraren 2 – den stora kampen bygger på Martin Andersen Nexøs tredje bok i romanserien och utspelar sig i Köpenhamn i början av förra seklet. Pelle har lämnat livet på Bornholm bakom sig och är nu engagerad i den gryende danska arbetarrörelsen. Men Pelles kamp för arbetarklassens frigörelse håller på att kosta honom hans egen familj.

I Alexander Öbergs och Erik Norbergs musikalversion skildras den eviga konflikten mellan ideal och verklighet, mellan trolöshet och vänskap i en omvälvande tid. En historia fylld av kärlek och otrohet, fattigdom och försoning, självförverkligande och uppoffring.

I rollerna: Danilo Bejarano, Malena Laszlo, Tuva Børgedotter Larsen, Evamaria Björk, Robert Olofsson, Bill Hugg, Nils Närman Svensson, Jörgen Düberg, Omar Khalil, Sasha Becker, Lars Wiik.

Medverkande: Ensemble ur Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av chefdirigent Stefan Solyom samt Musikaltvåan från Lunds dans- och musikgymnasium.

Regi: Alexander Öberg
Scenografi: Zofi Nilsson
Kostymdesign: Yvonne Ericsson
Ljus: Emanuel Arvanitis
Libretto: Erik Norberg efter en roman av Martin Andersen Nexø
Musik: Erik Norberg och Alexander Öberg i arrangemang av Peter Tikkanen

Vi ser gärna att ni i förväg anmäler er till pressvisningen till ulf.dahlstrom@helsingborg.se
Vi
ber er också att i samband med detta framföra era önskemål om vilka personer ni vill intervjua.

För mer information:
Ulf Dahlström, 0723-97 07 62