Debattartikel: Vi bryr oss

Debattartikel: Vi bryr oss

Hösten 2011 hade jag många samtal med hyresgäster som ville prata om temperaturen i lägenheterna. De flesta gillade vår ambition att sänka energiförbrukningen. De kunde också hålla med om att tjugoen grader var både en behaglig och rimlig inomhustemperatur, särskilt eftersom vi samtidigt tog ett viktigt steg mot ett mer hållbart samhälle. Men, då ville man också vara garanterad de tjugoen graderna. Ett förnuftigt resonemang, helt i linje med vår ambition. Vad våra hyresgäster gjorde oss uppmärksamma på var att vi helt enkelt inte levde upp till ambitionen överallt.

Sedan vintern 2011 har vi därför arbetat intensivt för att rätta till problemen. De positiva resultaten är tydliga men fortfarande har vi en bit kvar innan alla våra fastigheter är åtgärdade och vi kommer förmodligen att ha för många felanmälningar på värmen även i år. Skillnaden nu är att vi har ett tydligare fokus och mer resurser för att nå målet. Den långsiktiga framgångsfaktorn handlar om att satsa på fastigheternas underhåll. Därför har vi också fördubblat vår underhållsbudget från 90 till 180 miljoner kronor per år. Åtgärder såsom fönster- och ventilationsarbeten är stora investeringar som sänker energiförbrukningen och håller husen friska på lång sikt.

Diskussionen kring värmen visar tydligt hur viktig dialogen med våra hyresgäster är. Att vi lyssnar och klarar av att balansera bekvämlighet här och nu mot kommande generationers rätt till livskvalitet. Har vi hyresgästernas förtroende vågar vi också välja de alternativ som är bra för våra barnbarns barn även om det betyder att du och jag måste ändra vår livsstil idag.

Det är ingen lätt balansgång men vi tänker inte ge upp. I mer än femton år har vi legat i framkant på miljöområdet – något som uppmärksammats med flera utmärkelser. Vi ställer t ex höga miljö- och energikrav på alla våra ny- och ombyggnationer, vi var först i Sverige med att införa källsortering för lägenheter, vi har bara gröncertifierad el, vi testar alternativa energislag såsom solceller och solfångaranläggningar, våra bilar drivs av el eller naturgas och vi testar att bygga så kallade passivhus.

Vi tar också hjälp av ny teknik för att stimulera ett miljövänligare boende. 30 % av våra hyresgäster har nu en individuell möjlighet att bo klimatsmartare och samtidigt sänka sin månadskostnad genom ett så kallat komfortvärmesystem.

Allt det här är bra men vi vill och kan mycket mer. Vi vill göra Helsingborg till en ännu bättre stad att leva och bo i och med oss på den förändringsresan har vi var femte helsingborgare, våra drygt 20 000 hyresgäster.

Vi är ett bostadsföretag som vill att våra kunder ska känna sig stolta. Stolta över sin bostad, sitt område och sin stadsdel. Men också känna stolthet över att vi intresserar oss för morgondagens helsingborgare och deras möjligheter till ett gott liv.

Jonas Hansson VD, AB Helsingborgshem