Helsingborgshem rekordinvesterar för att utveckla Helsingborg

Helsingborgshem rekordinvesterar för att utveckla Helsingborg

Helsingborgshems resultat för 2013, efter finansiella poster, uppgår till 400 miljoner kronor, vilket motsvarar vad företaget har investerat i ny- och ombyggnation under samma år. Helsingborgshems resultat för 2013, efter finansiella poster, uppgår till 400 miljoner kronor. Under året har företaget byggt om totalt 250 av de nuvarande bostäderna och dessutom påbörjat byggandet av 191 nya bostäder.

- Att investera i den här takten pressar oss naturligtvis ekonomiskt samtidigt gör våra satsningar avtryck i hela Helsingborg, vilket vi är väldigt stolta över, kommenterar Kristian Anderson, ordförande i Helsingborgshems styrelse.

Utöver investeringarna i ny- och ombyggnation har ytterligare drygt 200 miljoner kronor satsats på olika underhållsinsatser. Totalt sett kan företaget konstatera att satsningarna har effekt. 2013 års NKI-mätning (Nöjd kund index) visar på en förbättring på flera områden, bland annat den upplevda trivseln och tryggheten. Även företagets två senaste nyproduktionssatsningar; 121 lägenheter i Höjdpunkten på Närlunda och 34 radhus på Gustavslund, har varit framgångsrika då samtliga bostäder är uthyrda.

- Den stora utmaningen för oss är att balansera våra stora långsiktiga satsningar med de behov och önskemål som finns idag. Därför är det extra glädjande när vi märker att satsningarna betyder något för våra hyresgästers upplevelse, säger Petter Swanborg, ekonomichef på Helsingborgshem.

Resultatets storlek är framförallt en konsekvens av den fastighetsförsäljning som genomfördes för att möjliggöra storsatsningen på ny- och ombyggnation. Även en försiktigare hållning avseende värderingen av nyproduktionsprojektet ”Ringstorpshöjden”, på Ringstorp, har påverkat resultatet. Under 2014 räknar företaget med att öka investeringstakten ytterligare till närmare 770 miljoner kronor. Detta för att bland annat kunna förverkliga företagets planer på att leverera ytterligare drygt 1000 nybyggda lägenheter de närmaste åren. En investeringsvolym som skulle höra till de högsta genom tiderna.

För mer information kontakta:
Petter Swanborg, ekonomichef Helsingborgshem, 042-20 80 00 (växeln)

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.