Färre besök på återvinningscentralerna – minskad miljöpåverkan

Pressmeddelande  •  2012-05-11 12:31 CEST

”Vårstädning” av trädgården resulterar ofta i stora mängder trädgårdsavfall och en miljöbelastande tur till återvinningscentralen. En tråkig del av vårstädningen tycker många, men det finns bättre och miljövänligare alternativ

När sommaren nu närmar sig med stormsteg letar sig Halmstadborna ut i trädgårdarna. Ett arbete som många ser fram emot. Att trädgårdsarbetet sedan resulterar i stora mängder trädgårdsavfall blundar man gärna för. Detta trädgårdsavfall måste ju lämnas vid någon av Halmstads återvinningscentraler. Ett arbete som inte lika många ser fram emot.

– Många tycker det är ett tungt och ansträngande jobb att besöka någon av våra återvinningscentraler för att lämna trädgårdsavfall och jag förstår dem. Glädjen i att göra trädgården fin förtas av slitet med avfallet. Trots detta måste jag ändå påstå att Halmstadborna är väldigt duktiga på att ta hand om avfallet och se till att det hamnar där det hör hemma, säger Mats Andresen, transportchef på Hem.

Även om Halmstadborna är duktiga på att återvinna sitt trädgårdsavfall så påverkar transporterna till och från återvinningscentralerna miljön. Detta har Hem tagit fasta på och tagit fram en tjänst som går ut på att företaget hämtar trädgårdsavfallet hemma hos kunden. Trädgårdsrundan, som tjänsten kallas, syftar till att minska transporterna till och från återvinningscentralerna.

Ett exempel på miljövinsterna med trädgårdsrundan är Haverdal. Enligt Hems egna beräkningar skulle utsläppen av koldioxid minska från drygt 582 kilogram till 23 om man valde Trädgårdsrundan istället för att köra med egen bil. Om de 130 hushållen i Haverdal själva skulle transportera avfallet till återvinningscentralen på Flygstaden skulle detta innebära en samlad körsträcka på cirka 400 mil, vilket genererar 582,7 kg koldioxid. Detta ska jämföras med de fem mil som Hems fordon behöver köra för att hämta hos de 130 kunderna. Eftersom alla av Hems tunga fordon drivs på 100 procent biodiesel genererar dessa fem mil bara 23 kilos koldioxidutsläpp.

– Tjänsten att få sitt trädgårdsavfall hämtat direkt på tomten ha visserligen funnits en tid, men det är först nu vi börjar se ett ökat intresse för den. Många dagar är det ganska trångt och hektiskt på återvinningscentralerna och det kan nog vara en del av förklaringen till den ökade populäriteten, men jag tror att Halmstadsbornas stora engagemang för miljön också betyder en hel del, fortsätter Mats Andresen.

För mer information:

Anders Bredfell, kommunikationschef, HEM, 0725-23 36 90.

HEM står för kundnytta och strävar efter minimal resursåtgång och minsta möjliga miljöpåverkan. Koncernen arbetar långsiktigt och tar ansvar för kommande generationers rätt till en hälsosam och säker livsmiljö. Vi är en kraft och resurs i det lokala, regionala och globala miljöarbetet. Miljöarbetet, som bedrivs systematiskt och strukturerat, gör att HEM medverkar till ett hållbart samhälle.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom