Mat är mer än en måltid

Varför många åker till Hemavan Tärnaby beror nog till största del på naturen, fjällen, möjligheten till bra skidåkning, skoteråkning, fiske och den frihet allt detta ger. Något som blir mer och mer viktigt vart i världen man än åker är maten, och inte bara mat för att mätta magen utan mat som upplevelse och för att skapa minnen.

Till många matälskares glädje har restaurangerna i Hemavan Tärnaby under de senaste åren genomgått en god utveckling, bokstavligt talat. Många av restaurangerna satsar uteslutande på lokala råvaror och det kanske mest tydliga exemplet är Virisen, en gårdsrestaurang som är omnämnd i White Guide och som drivs av Gunilla och Tomas Olofsson. De gör det mesta själva: föder upp egna lamm, fiskar i sjön, jagar älg i skogen, snarar ripa, odlar mandelpotatis, plockar bär, svamp, nässlor och rabarber som sedan förädlas till exklusiva menyer på gården ”mitt ute i ingenstans”. Ella Nilsson, Västerbottnisk matambassadör, tror på detta koncept:

- Det är roligt att se hur flera av restaurangerna i Hemavan Tärnaby profilerar sig genom att satsa på lokala råvaror och att bygga måltider kring dessa. Min filosofi är att låta maten marknadsföra turismen och jag tror att det är det vi ser hända i Hemavan Tärnaby just nu, säger Ella Nilsson.

Nannas Kök & Bar är ett annat exempel på en restaurang som fått en trevlig utmärkelse. Här kan gästen få äran att få sin måltid tillagad av ingen mindre än vinnaren av Årets Stormkock 2016, Håkan Berlin. Som motsats till att allt ska gå snabbt idag växer matfenomenet Slow food och deras långkok på renkalvlägg ger en familjär känsla där någon har lagt ner tid och möda på att förädla en lokal råvara på bästa sätt. Annika Sandström, Regionturismchef i Västerbotten menar att maten på det här sättet utgör en allt större del av en reseupplevelse:

- Mat- och måltidsupplevelser utgör i dag en allt viktigare del av resan. Maten är starkt kopplad till de lokala producenterna, berättelserna och den lokala kulturen och skapar för sin del intresse för resmålet och stärker samtidigt resmålets profilering. Maten kan utgöra individuella och oförglömliga upplevelser, säger Annika Sandström.

För att fylla lågsäsongen med arbete skapade Tärnaby Fjällhotell en helt ny verksamhet, nämligen matproduktion av såser, rökta skinkor och framför allt korv som visade sig vara ett vinnande koncept. 2014 vann de korv-SM med korven Tärna Saucisse som enligt juryn var ”deras solklara favorit!”. Hemligheten? De gick ”back to basics” med få men bra ingredienser. 2016 blev de dessutom av Korvakademin utnämnda till Årets Korvkrog i Sverige bland stor konkurrens.

- Genom att utveckla året runt-matupplevelser och matprodukter för såväl svenska som utländska gäster är det möjligt att göra den Västerbottniska matkulturen mera känd och förbättra dess image och samtidigt göra matturismen attraktivare och därigenom skapa och ge en positiv bild av Västerbotten, säger Annika Sandström, regionturismchef i Västerbotten.

- Vare sig det är smaken av Tärnaby Fjällhotells hemgjorda, prisbelönta korv som dröjer sig kvar i dina sinnen, eller om Virisens gårdsfödda lamm senare gör sig påmind eller kanske doften av ett långkok någon annanstans som kan föra tankarna tillbaka till Nannas Kök & Bar så hoppas vi att ett besök på någon av områdets restauranger ska ge ett mervärde till besökaren i Hemavan Tärnaby, oavsett om man är en finsmakare eller inte, avslutar Sofi Marberg på Visit Hemavan Tärnaby AB.

Sofi Marberg
Visit Hemavan Tärnaby AB
sofi.marberg@hemavantarnaby.se

Annika Sandström
Regionturismchef
annika.sandstrom@regionvasterbotten.se

Ella Nilsson
Västerbottnisk matambassadör
Mobil: 070-244 42 21ella.matprat@bredband.net

Foto: Gitsy Lannér. Servering på Tärnaby Fjällhotell.

• tärna saucisse
  • lokalproducerad mat