​Vem vinner landskampen i årets upplaga av Hemavan Hillclimb?

Årets upplaga av Hemavan Hillclimb bjuder på ett spännande startfält. Pål Steinrud från Norge som tävlar i turboklassen och är en av Skandinaviens bästa Hillclimb förare är en av de startande. Han ställer upp i årets upplaga av HHC och kör naturligtvis för seger. I samma turboklass tävlar även Viktor Stenman från Storuman som även han siktar på att ta hem den översta platsen på pallen.

Viktor började köra skoter när han var 3,5 år gammal och har kört skotercross fram till 2012 då han skadade sig svårt. Kroppen läkte trots många svåra skador och sommaren 2012 började han sin nya karriär att köra vattencross.

Fartkänslan har Viktor grundlagt under många år och han är orädd och är nu extra taggad för Hemavan HillClimb;

- När jag ställde upp för 2 år sedan hade jag maskinproblem men det är något som inte kommer hända i år säger Viktor Stenman och fortsätter;

- Det här blir kul, jag ser fram emot landskampen mellan Sverige och Norge och hoppas det blir mycket folk på arenan som hejar fram mig.

Tjejklassen är något som Visit Hemavan Tärnaby har infört för att verka för ett mer jämlikt skoterkörande.

- Vi är jätteglada att vi kan köra en separat tjejklass och hoppas att det kan inspirera fler tjejer till att våga vara med och ta mer plats i det här sammanhanget som vanligtvis är väldigt mansdominerat. Säger Gunnel Enetjärn, Visit Hemavan Tärnaby AB och fortsätter;

- Visit Hemavan Tärnaby är arrangörer av Hemavan HillClimb och förutom tävlingsmomentet kommer det finnas sidoaktiviteter på arenan som te x aktiviteter för de minsta barnen, prova kör miniskoter och fyrhjuling, servering & öltält, Hemavan Tärnaby Turistbyrå flyttar ut till tävlingsarenan och kommer dela monter med Storumans kommun och POW, Protect Our Winter Sweden.

Reglerna för Hillclimb är enkla att förstå för både förare och publik: det finns två herrklasser, turbo och utan turbo samt tjejklassen som är utan turbo. Tävlingen körs i heat och det gäller att klara av sträckan uppför backen snabbast. Till sist står en vinnare högst upp på pallen efter att ha slagit ut sina konkurrenter. Förarnas känslor brukar sitta utanpå kroppen och det kombinerat med mullrande skotrar i snabba heat är en given publiksuccé.

- Vi ser fram emot folkfesten som blir i Hemavan Tärnaby i helgen. Väderprognoserna utlovar vackert väder och som vanligt kommer det bli ett högt tempo i tävlingen och vi räknar med ca 2-2,1/2 timmas race. Avslutar Kennet Andersson, Holeshotevent

Gunnel Enetjärn Eventansvarig, Visit Hemavan Tärnaby AB
E-post: gunnel.enetjarn@hemavantarnaby.se
Telefon: +46 (0)954-104 54

Sofi Marberg, Verksamhetschef Visit Hemavan Tärnaby AB
E-post: sofi.marberg@hemavantarnaby.se
Telefon: +46 (0)954-104 65

Kenneth Andersson, Arrangör, Holeshotevent
E-post: info@holeshotevent.com

• skotertävling
  • hemavan hillclimb
  • motorsport
  • skoter
  • hemavan
  • fjäll
  • evenemang

Visit Hemavan Tärnaby AB jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.