Hemfrids rutindex: Fler än någonsin gör rutavdrag

Hittills i år har 570 000 svenskar gjort avdrag för hushållsnära tjänster. Det är fler än någonsin tidigare och 30 500 fler än de första tre kvartalen förra året. Det visar ny statistik från Skatteverket som serviceföretaget Hemfrid har analyserat.

Snabbast ökar hushållsnära tjänster i kommuner utanför storstäderna. Allra störst har ökningen varit i Dorotea, 114 procent. Även i Sorsele, Osby, Aneby och Grästorp har de som har gjort rutavdrag blivit mer än 30 procent fler jämfört med i fjol.

– Hushållsnära tjänster har kommit för att stanna. De flesta som får rutavdrag är vanliga barnfamiljer som tar hjälp för att få ihop sitt livspussel, säger Maria Andersson, vd på Hemfrid.

I hela landet är det sex procent fler som har fått rutavdrag under de första tre kvartalen i år jämfört med samma period 2014. Bland länen var ökningen allra störst i Uppsala, med nio procent. Andra län som ökade mer än genomsnittet var Stockholm, Västra Götaland, Västmanland och Skåne. Det enda län där rutavdraget minskade var Jämtland, med en nedgång på fyra procent.

Fram till och med september i år gjordes rutavdrag för 2,4 miljarder kronor för tjänster som städning, trädgårdsarbete och barnpassning. Det är en ökning med nio procent jämfört med samma period förra året.

– Varannan som arbetar med hushållsnära tjänster är född utomlands. Att branschen fortsätter att växa innebär många nya jobb och är en mycket viktig nyckel till integration, säger Maria Andersson.

Hittills i år har rutavdragen i genomsnitt varit 4 428 kronor per person. Många köper enstaka tjänster och tar till exempel hjälp vid flytt eller höststädning. Den som utför arbetet drar av halva arbetskostnaden direkt på fakturan. Avdraget är i dag maximalt 50 000 kronor per person och år, men regeringen avser att vid årsskiftet sänka taket till 25 000 kronor.

Pressbild:Maria Andersson, vd Hemfrid

Frida Koff, varumärkes- och kommunikationsansvarig Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se
Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Statistik över antal rut-köpare per län och kommun:

www.hemfrid.se/rutindex

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 800 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.