Hemfrid expanderar till Linköping

Hemfrid expanderar till Linköping

Serviceföretaget Hemfrid satsar på expansion och etablerar nytt kontor i Linköping. Linköping är idag en av de tio största kommunerna på rut-marknaden.

– Efterfrågan på hushållsnära tjänster har ökat stadigt i Linköping de senaste åren och allt fler väljer att ta hjälp hemma. Vi är glada över att kunna etablera oss i en av Sveriges mest intressanta tillväxtregioner och går in med stort och långsiktigt engagemang. Vi satsar på att anställa ca 40 personer första året, säger Richard Åvall operativ chef Hemfrid.

Enligt statistik från Skatteverket omsatte rut-marknaden i Linköpings kommun över 161 mkr och fler än 14 600 Linköpingsbor gjorde avdrag för en hushållsnära tjänst förra året. Det gör Linköping till den tionde största rut-kommunen i landet. I Östergötlands län omsatte marknaden totalt över 392 mkr och ca 40 450 östgötar använde sig av rutavdrag 2018.

Ny regionchef för Hemfrid i Linköping är Cecilia Ahle som tidigare jobbat på Uniflex som Affärsområdeschef för Östergötland.

– Det känns oerhört roligt att få vara med och utveckla Hemfrids verksamhet i Linköping. Hemfrid har varit med och skapat en helt ny bransch för hushållsnära tjänster i Sverige och är en pionjär på marknaden. Jag ser fram emot att kunna erbjuda Linköpingsborna en enklare vardag och samtidigt vara med och skapa många nya jobb i regionen, säger Cecilia Ahle ny regionchef Hemfrid Linköping.

Fakta rut-branschen:

Hushållsnära tjänster är i dag en snabbväxande bransch. 2018 var ett rekordår - totalt omsatte marknaden 10,1 miljarder och antalet användare hamnade på över 965 000. Enligt beräkningar från Almega sysselsätter branschen över 30 000 personer, många av dem är födda utomlands och har tidigare stått långt ifrån arbetsmarknaden. De vanligaste kunderna är barnfamiljer och äldre som tar hjälp för att få vardagen att gå ihop.

Fakta Hemfrid:

Hemfrid startades 1996 och är idag Sveriges största företag inom hushållsnära tjänster. Hemfrid erbjuder städning, flytt, barnpassning och många andra tjänster i hemmet. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala, Västerås och numera Linköping.

För mer information kontakta gärna:

Cecilia Ahle, regionchef Hemfrid Linköping, cecilia.ahle@hemfrid.se tfn  0704-45 37 91

Richard Åvall, operativ chef Hemfrid, richard.avall@hemfrid.se, tfn 0704—25 16 26

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, frida.koff@hemfrid.se 0704-45 37 00

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala, Västerås och Linköping . Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.