Monica Lindstedt ny ordförande i Företagarna

Monica Lindstedt ny ordförande i Företagarna

Monica Lindstedt tillträder som ordförande för Företagarna i och med att Jens Spendrup idag föreslagits till ordförande i Svenskt Näringslivs styrelse av dess valberedning.

– Jag ser fram emot att leda styrelsens arbete. Vi har en viktig utmaning inför valet 2014. Våra politiker måste inse att fyra av fem jobb faktiskt skapas hos våra medlemmar i de små och medelstora företagen runt om i Sverige, säger Monica Lindstedt.

Monica Lindstedt har sedan 2010 varit förste vice ordförande för Företagarna. Hon är också ordförande för hem- och familjeserviceföretaget Hemfrid som hon grundade 1996. Då blev hon en pionjär för en helt ny bransch och Hemfrid har idag fler än 1300 medarbetare från hela världen.

– Jag brinner extra för den snabbt framväxande tjänstesektorn som ger möjligheter till nya jobb i nya branscher. En annan hjärtefråga är hur vi skall bli bättre på integration i Sverige, säger Monica Lindstedt.

Innan Hemfrid var Monica Lindstedt med och startade den numera världsomspännande tidningen Metro. Idag sitter hon bland annat i styrelserna för bemanningsföretaget Uniflex och Unicef Sverige. Hon är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har även bedrivit doktorandstudier i ekonomi.

– Den närmaste frågan för oss just nu är att stoppa regeringens planer på ett massivt ökat månadsrapporteringstvång. Vi företagare behöver inte en större administrativ börda, snarare en mindre, säger Monica Lindstedt.

Ordförandebytet sker formellt i samband med styrelsens nästa möte den 13 februari.

– Jens Spendrup har gjort oerhört viktiga insatser för Företagarna under sina tre år som ledare för organisationen. Det är verkligen en fjäder i hatten för oss som organisation och för Jens Spendrup som person att han nu är föreslagen som ordförande för Svenskt Näringsliv, säger Monica Lindstedt.

Anna Söderström
pressekreterare Företagarna
telefon:08-406 18 80, 072-250 75 80

________________________________________________________________________________

Hemfrid grundades 1996 och är Sveriges största leverantör av hushållstjänster. Hemfrid erbjuder städning, barnpassning, hantverkstjänster, trädgårdsarbete, vardagsomsorg till äldre och andra tjänster som underlättar vardagen. Hemfrids kunder är privatpersoner som antingen köper tjänsterna direkt av Hemfrid eller nyttjar dem som löneförmån via sin arbetsgivare. Åsa Andersson Antelli är vd för företaget sedan 2002. Företaget är AAA-certifierat vilket innebär högsta kreditvärdighet.

Hemfrids värderingar handlar om Kvalitet, Service och Ansvar. Hemfrid har idag drygt 1300 medarbetare som alla bidrar till att underlätta vardagen för flera tusen hushåll i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Uppsala. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Läs mer på www.hemfrid.se