Monica Lindstedt släpper bok om Hemfrids första 20 år

Monica Lindstedt släpper bok om Hemfrids första 20 år

I år är det 20 år sedan Monica Lindstedt startade hemserviceföretaget Hemfrid och lade grunden för en helt ny bransch. Tillsammans med DI-journalisten Susanne Bark släpper hon nu boken ”Slaget om rut – 20 år med Hemfrid” som skildrar företagets resa och debatten om rutavdrag och hushållsnära tjänster.

– Många har glömt hur omdebatterade tjänster i hemmet och rutavdraget har varit under de här åren. Jag ville skriva en bok som berättar den historien, och som kan inspirera andra entreprenörer att tro på sina idéer och våga utmana invanda attityder, säger Monica Lindstedt, som fortfarande är styrelseordförande för Hemfrid.

Boken skildrar Monicas historia som entreprenör och turerna kring rutavdraget, som till slut infördes 2007. Tongivande politiker som Maud Olofsson (C), Marita Ulvskog (S) och Ulla Andersson (V) intervjuas för att ge en bild av rutreformen och det hätska ordkrig som ofta kallats pigdebatten. ”Slaget om rut – 20 år med Hemfrid” beskriver samtidigt den tidvis dramatiska tillväxtresa som Hemfrid gjort och hur det är att bygga upp en organisation på en politisk arena.

– Jag höll på att slå knut på mig själv för att få ihop både familj och karriär. Jag insåg att det måste vara fler som har svårt att få tiden att räcka till och behöver hjälp i hemmet, och då startade jag Hemfrid, säger Monica.

Hemfrid var först ut på marknaden med vita hushållsnära tjänster när företaget startades 1996. I dag är tjänsterna en del av vardagen i Sverige och branschen sysselsätter fler än 20 000 människor i runt 17 000 företag, varav många drivs av kvinnliga entreprenörer. Förra året gjorde 668 000 svenskar, mer än var tolfte skattebetalare, avdrag för hushållsnära tjänster. De vanligaste kunderna är småbarnsfamiljer som tar hjälp med städning och annat för att få ihop sitt livspussel.

Branschen är också högaktuell i debatten om nyanlända eftersom rutreformen lyfts fram som ett kostnadseffektivt sätt att skapa nya jobb, bland annat av finansminister Magdalena Andersson.

Medförfattaren Susanne Bark är journalist på Dagens Industri. Boken ges ut av Ekerlids förlag och finns i bokhandeln från den 20 april.

Monica Lindstedt, grundare och styrelseordförande Hemfrid, 070-425 15 50, monica.lindstedt@hemfrid.se

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 900 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.