100 000 kronor till slöjdaren Jonatan Malm

Årets Barbro Wingstrands stipendium på 100 000 kronor tilldelas slöjdaren Jonatan Malm från Fengersfors i Dalsland. Jonatan Malm är slöjdaren som har ägnat hela sitt vuxna liv åt slöjden och har de senast åren varit en del av Not Quite, ett mångfasetterat kulturcentrum i Fengersfors, Dalsland.

– Jag älskar verkligen huggandet, hyvlandet, täljandet. Hur träbitar omvandlas i mina händer medan omvärlden bleknar bort. Samtidigt har tvivlen på vilken relevans denna obskyra bransch har i samtiden fått ut mig på utflykter i andra utmarker. Det har bland annat lett till en del små filmer, de flesta, som allt, att betrakta som höftskott. Men slöjd handlar kanske om att skjuta från höften?

Slöjden är Jonatans starkaste språk. Han menar att han i den växande kunskapen kring material och tekniker utvecklat förmågan att se med händerna och känna med ögonen. En förmåga som fått ordförrådet, friheten och makten att växa. Något som fått honom att anse att slöjdandet är det mest relevanta man kan ägna sig åt, inte minst i den värld vi lever i idag.

– Jag känner stor tacksamhet, förvåning och ödmjukhet inför stipendiet. Det finns så många väldigt duktiga slöjdare i landet. Att jag kan stå i skogen och skrika, och sedan få veta att ljudet nått människobyn där en jury vill belöna mig, det är ju väldigt upplyftande. Dessutom är just den här typen av stipendier precis vad slöjdare, som alla kulturarbetare, behöver för att kunna få ro att utvecklas och finna nya strövstigar.

– En stig kan vara att hitta ron och det är kanske så jag ska använda stipendiet. Bygga mig en egen verkstad, ett erimitage där jag kan tälja figurer och små dikter tills jag blivit gammal och världskapitalismen kollapsat och biosfären läkt.

Barbro Wingstrands stipendium är på 100 000 kronor och delas ut på Hemslöjdens evenemang Handmade Issues på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 7 september 2017. Där kommer Jonatan även att berätta mer om sitt slöjdande.