Hemslöjd på Kulturnatt Stockholm

Hemslöjd på Kulturnatt Stockholm

Den 20 april är det återigen dags för Kulturnatt Stockholm och precis som förra året tar slöjden en plats bland de 350 olika programpunkterna.

Beckmans Designhögskola i butiken Svensk Slöjd

Klockan 18.00 öppnar butiken Svensk Slöjd sina dörrar på Nybrogatan 23. Där visas utställningen ”Att göra nära” som är ett samarbete med Beckmans Designhögskola. Andraårsstudenterna vid formprogrammet har i en kurs agerat slöjdare i fem veckor. Genom att själva producera sina skisser och använda sig av lokala och hållbara material, som staden erbjuder, har de fått en förståelse för hur en slöjdare arbetar. Hela vägen från skiss och research över tillverkning och slutligen till försäljning.

Utställningen har vernissage under kulturnatten och allt som visas är till salu.

Klockan 19.00 och 21.00 pratar Maria Diedrichs, från tidningen Hemslöjd, slöjd med några av studenterna.

Var: Nybrogatan 23
När: 20 april, 18.00 – 24.00

Se, hör och gör slöjd i Slöjdhuset Stockholm

Även Slöjdhuset i Vasaparken står öppet för alla kulturnattsbesökare. Här kan besökarna träffa slöjdare prova olika slöjdtekniker, bland annat smide och broderi. Hemslöjdskonsulenterna och föreningarna i Stockholm finns på plats och svarar på besökarnas slöjdfrågor.

Var: Eastmansvägen 34
När: 20 april, 18.00 – 24.00

Kontakt Hemslöjden

www.svenskslojd.se

Kontakt Beckmans Designhögskola

Sofia Hulting

sofia.hulting@beckmans.se

www.beckmans.se

Taggar

Hemslöjden är en kreativ folkrörelse som formar framtiden med händerna. Med 90 medlemsföreningar och hemslöjdsbutiker runt om i Sverige, en prisbelönt tidning, bokförlag och kursverksamhet, tillvaratar, utvecklar och förnyar vi handgjort skapande. Inom Hemslöjden finns över 100 års förädlad kunskap om återbruk, småskaligt skapande, kvalitet och hållbarhet och vi samlar såväl nybörjare som experter inom slöjd, hantverk, form och design. Alla är välkomna till Hemslöjden – Utveckla dina kunskaper och upptäck hur roligt det är att skapa tillsammans med andra!