Hemslöjden på Bokmässan i Göteborg

Hemslöjden – Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund – fyller 100 år 2012, vilket firas under 366 dagar med workshops, utställningar och mängder av andra aktiviteter runt om i hela landet.

Hemslöjden deltar stort på Bok & Bibliotek i Göteborg den 27-30 september. I samarbetet med Bokmässan har Hemslöjden bland annat fått möjlighet att arrangera fem stora seminarier. I varje seminarium medverkar forskare, slöjdare och någon oväntad person. Miljö, hållbarhet, Do It Yourself och det gränsöverskridande är det centrala i de fem seminarierna som modereras av journalisterna Sharon Jåma, John Chrispinsson, Carin Hjulström och Gunilla Kindstrand.

Medverkande i seminarierna är bland många andra Zanyar Adami – grundare av tidsskriften Gringo och filmregissör, Lotten Gustafsson Reinius – docent i etnologi och intendent vid Etnografiska museet, John-Michael Ekeblad – designstrateg och formgivare baserad i New York där han gör möbler av rivningsmaterial från Manhattans skyskrapor och i Guyanas regnskogar där han tillsammans med lokalbefolkningen gör möbler av lianer, Lars Petersson – hemslöjdskonsulent och huvudredaktör för boken Slöjden börjar i skogenLouise Ungerth – chef för Konsument och Miljö, Konsumentföreningen Stockholm, Maria Westerberg – alias Vildhjärta, pinnplockerska och sagomakerska i de värmländska skogarna, Otto von Busch – fil. dr, designer och forskare vid Parsons The New School for Design i New York och Business & Design Lab i Göteborg, Åsa Linderborg – fil. dr, kulturchef Aftonbladet och brodös, Elin Ivre – utbildad i sömnad vid Sätergläntan Hemslöjdens gård och student på Beckmans designhögskola, Göran Lundborg – professor i handkirurgi Lunds universitet och författare till Handen och hjärnan och Jögge Sundqvist – slöjdare med folkkonstnärliga alter egot  s u r o l l e  som precis har kommit ut med boken Tälj för kök och trädgård på Hemslöjdens förlag.

I Hemslöjdens monter B03:72 bjuds besökarna på intressanta samtal, inspirerande workshops och härliga möten varje hel timme. I mer än 30 programpunkter får besökarna träffa de som medverkat i seminarierna och författare av olika böcker från Hemslöjdens förlag.

Dessutom är slöjden med vid invigningen av Bokmässan den 27 september när Aino Ihanainen från Cirkus Cirkörs kommande stickföreställningen Knitting Peace uppträder.

Bakom Hemslöjden på Bok & Bibliotek står Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund med Hemslöjdens förlag och tidskriften Hemslöjd i samarbete med Nämnden för hemslöjdsfrågor, Sveriges hemslöjdskonsulenter och Studieförbundet Vuxenskolan samt Institutionen för kulturvård Göteborgs universitet, Konsumentföreningen Stockholm, Stiftelsen Sveriges allmänna folkskollärarförening och Vi-skogen.

Hemslöjden även på IKEA Kållered under Bokhelgen

Den 29-30 september finns Hemslöjden även på IKEA Kållered utanför Göteborg. Hemslöjdsproffs finns på plats och hjälper IKEA:s kunder att göra sina inköp mer personliga med olika material och tekniker. Varför inte brodera på en stol? Vill man inte göra något eget går det att arbeta med något av allkonstverken, som har större möbler som grund. Aktiviteten sker i anslutning till att IKEA:s textilevenemang Svenska folkets syjunta.

Seminarie- och monterprogram för Hemslöjden på Bok & Bibliotek hittar ni här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kommunikatör Hemslöjden 100 år

08-54 54 94 58 / 070-890 94 58