Slöjd är livet. En jubileumsutställning på Upplandsmuseet.

Hemslöjdsförbundet i Uppsala län fyller hundra år i år, vilket bland annat firas med utställningen Slöjd är livet på Upplandsmuseet i Uppsala. Arbetet med utställningen startade redan i januari 2014 med ett upprop till länets slöjdare och görare.

I uppropet skickade förbundet ut en inbjudan till sina medlemmar men även till andra slöjdare och görare i länet. Personerna bjöds in till att delta i den kommande utställningen Slöjd är livet genom att skapa någonting nytt för vår tid med inspiration från Hemslöjdens samlingar. Det har inte funnits någon jury som har gjort ett urval bland de nyslöjdade föremålen. Enda kravet har varit att föremålen ska kunna kopplas till något alster i hemslöjdssamlingen. Alla som har antagit utmaningen kommer att få visa upp sina föremål tillsammans med originalet från samlingen.

Vad har en hundra år gammal snidad ostform från Harbo Socken gemensamt med ett tapettryck från 2015? Hur kan en serietillverkad julbock från 1960-talet och en halmdocka inspirera till ett halmföremål idag? Hur kan två olika prov på spetsar inspirera till det drejade och karvade föremålet ”Luftmaskor”? Det och mycket mer får du svar på i utställningen Slöjd är livet där 36 slöjdare har skapat nyslöjdade föremål med inspiration från Hemslöjdens samlingar.

Utställningen är ingen traditionell slöjdutställning där slöjden presenteras efter t.ex material, utan bygger på olika teman: materialtillgång, formen, slöjd som politiskt uttryck, hemslöjdsbegreppet, varför slöjda, hemmet och människokroppen. En av de frågor som också ställs i utställningen, är om slöjden genom handens processer kan ge människan en tillfredsställelse av att vara delaktig i hela framställningsprocessen?

Utställningen öppnar 22 maj och pågår till 16 augusti, 2015

Pressvisning: onsdag 20 maj, klockan 15.00, Upplandsmuseet.

Den 20 maj visas utställningen för pressen. Lena Påhlman – ordförande för Hemslöjdsförbundet i Uppsala län, Christina Larsson – utställningsarkitekt och slöjdare som deltar i utställningen finns på plats.

Lena Påhlman, ordförande Hemslöjdsförbundet i Uppsala län
pahlman.lena@gmail.com