Mousserande Riesling - En nutida succé med 200-åriga anor

Mousserande Riesling - En nutida succé med 200-åriga anor

Vad kopplar ihop en legendarisk diplomat med ett mousserande vin? Faktiskt väldigt mycket! Utan sin framgång som politiker och diplomat, så hade Fürst von Metternich inte kunnat förse världen med sina mycket speciella Rieslingviner.

Vid tidenefter Napoleons nederlag, spelade Fürst von Metternich-Winneburg en central roll som fredsmäklare. Som tack för sin fina insats, överlämnade kejsare Franz av Österrike vinslottet Schloss Johannisberg i Rheingau. Året var 1816.

Fürst von Metternich förstod värdet i gåvan och såg den växande trenden bland de europeiska kungahusen att dricka mousserande vin. Johannisberget var redan täckt av Riesling odlingar och förutsättningarna att producera hög kvalitet var de bästa. Terrasserade sluttningar i bästa läge mot solen, bästa tänkbara jordmån och floden Rhen som ringlade sig fram mellan kullarna med kylande effekt av odlingarna efter långa varma soldagar. Kort sagt ett fantastiskt läge!

Fürst von Metternich skapade ett exklusivt mousserande vin som blev en stor framgång. I dag är Fürst von Metternich marknadsledande i premiumsegmentet av mousserande Sekt i Tyskland. Än idag skänker Schloss Johannisberg 10 % av skörden varje år till den Habsburgska monarken som tack.

Vinet har en vacker ljusgul färg med gröna inslag. Dess bubblor är ihållande och livliga, doften har tydliga och distinkta aromer av mandarin och persika. Vinet har en elegant fruktighet och en fin balans mellan syra och sötma.

Fürst von Metternich Mousserande Riesling passar utmärkt till mat från de asiatiska köken, där matens hetta och sötma är en perfekt match. Vinet passar även utmärkt som aperitif eller till fisk- och skaldjursrätter.

Fürst von Metternich Riesling trocken

Artikelnummer: 77962

Pris: 89: -

Druva: 100% Riesling

Ursprung: Schloss Johannisberg, Rheingau, Tyskland

Henkell & Co Sverige

Henkell & Co Sverige AB är en av marknadsledarna i Sverige inom segmentet mousserande vin.

Företaget ingår i tyska dryckeskoncernen Henkell & Co Sektkellerei som har dotterbolag och produktionsanläggningar i 24 länder.

Henkell & Co Sverige har sitt kontor i Värtahamnen i Stockholm och marknadsför och säljer viner till Systembolaget och restauranggrossister.

I portföljen finns flera kända varumärken, bland annat Mionetto, 50° Riesling, Törley, Chapel Hill, Fürst von Metternich, Alfred Gratien och Schloss Johannisberg.