Anders Dahl är ny koncernchef för PacsOn

Efter många år inom Tylö och på resande fot ca 100-150 dagar om året, fick Anders PacsOn presenterat för sig och föll för Herencos DNA och värdegrund.

Arbete har alltid varit mer som en livsstil än ett måste för Anders som är uppvuxen i en företagarfamilj. Han har haft glädjen att få jobba på flertalet enligt honom roliga arbetsplatser i sin karriär. Anders är född i Motala och uppvuxen i Sollentuna. Han flyttade som 14 åring med familjen till Jönköping där han gick på Junedalsskolan och senare Erik Dahlbergsgymnasiet.

Efter sin civilekonomexamen jobbade Anders en tid som ekonomichef på en gummiindustri i Anderstorp, vilket fick honom att ta steget och flytta till Värnamo. Han fick tidigt möjligheten att bli vd för AGI Däck i Anderstorp och sedan dess har han jobbat som vd eller i liknande befattningar i en mängd olika företag runt om i Sverige. Exempelvis Gnosjö Konstsmide, Willa Nordic, Edsbyn Senab och senast Tylö i Halmstad. I flera av jobben har den internationella verksamheten varit tongivande och betytt att han har fått resa väldigt mycket och därmed även fått se stora delar av världen.

Under alla dessa år har han och familjen alltid haft sin fasta punkt i Värnamo. Anders är gift med Pernilla sedan snart 30 år tillbaka och har tre grabbar i åldern 26, 24 och 18 år tillsammans. Ett gemensamt intresse i familjen är att resa på sin lediga tid, både till varmare länder men också till snörika områden för att åka skidor, då främst utför.

–Förutom familjen, som är mitt största intresse, har matlagning blivit en stor del av mitt fritidsintresse. Vi har ett stort umgänge och jag trivs bäst när jag får laga lite mat som vi avnjuter tillsammans, säger Anders.

Vad lockade dig till PacsOn?
–Efter några intensiva år på Tylö med 100-150 resdagar om året, med utomlandsvistelse i stort sett varje vecka blev det en förändring inom Tylö som gjorde att jag funderade på om jag skulle hitta på något nytt. Jag blev kontaktad av rekryteraren som jag hade haft kontakt med i en tidigare process och fick PacsOn presenterat för mig.

–Det första jag föll för var faktiskt Herencos DNA och värdegrund. Jag gillade fokuset på människan. Varmt hjärta, kallt huvud och rena händer var begrepp som jag lätt kan acceptera och själv försökt leva efter. Att med respekt för individen leda organisationen rätt och samtidigt ha mod att vara saklig och våga göra de förändringar som är nödvändiga.

Hur ser ditt ledarskap ut?
–Alltid när jag ställts inför en möjlighet att få leda en ny organisation ställer jag mig frågan om vad kan jag tillföra och vilken nytta kan jag göra. Jag som alla andra individer har styrkor och svagheter och en av de styrkor som jag blivit uppskattad för har varit mitt ledarskap.

–Att leda PacsOn handlar mycket om ledarskap. Vi är en väldigt decentraliserad organisation och här krävs att med förnuft leda organisationen till gemensamma mål. Utmaningen är att samordna delar av det vi kan göra effektivare tillsammans utan att förstöra de fantastiskt fina lokala organisationerna som finns ute i landet. Det kommer också att vara en utmaning att få oss att nå vårt mål, en lönsamhet på åtta procent i en tradingverksamhet. Vi äger inte produkterna och distribuerar stora mängder där logistik är en stor del av kostnaden.

–Utmaningen är naturligtvis stimulerande, men också möjligheten. Vi har en styrka i vår organisation. Jag har sällan upplevt så många kompetenta medarbetare och sådan hög klass på kunskap och social kompetens som jag mött här, menar Anders.

Vad ser du som de största målen och utmaningarna framåt enligt dig?
–Jag ser mycket fram emot att få vara med att utveckla det fina vi redan har, till något ännu bättre, avslutar Anders.

• Detaljhandel

• koncernchef