Utbildningen tog Göran ur arbetslöshet

Blogginlägg   •   Okt 06, 2017 15:16 CEST

Göran studerade till Underhållstekniker på Hermods Yrkeshögskola vid 53 års ålder. Utbildningen tog honom ur fem års arbetslöshet och in på en ny bana i livet.

När vi pratas vid har Göran Joelsson nyligen fått fast heltidsanställning hos HSB.Det började som en deltidstjänst efter sin examen 2016 men blev snabbt fler och fler timmar efter att han visat stort intresse och engagemang. Han gjorde båda sina LIA-praktiker hos HSB och fick väldigt bra kontakt med sina handledare.

Göran har arbetat större delen av sitt yrkesverksamma liv inom industrin. Han läste en gymnasieutbildning med teknisk inriktning och har arbetat sedan dess, bland annat med pumptillverkning och som maskinomställare. 2011 blev Göran arbetslös. En tuff
5-års period som kantades av småjobb på olika återvinningscentraler.

- Tillslut tröttnade jag på situationen och började titta på utbildningar. Jag tänkte att jag kanske skulle byta från industrin till fastighetsbranschen. Få lite omväxling.

Varför blev det en yrkeshögskoleutbildning?
-Jag jämförde olika utbildningar med varandra och fastnade för yrkeshögskolan då den är mer yrkesinriktad. Där utbildar jag mig till ett specifikt yrke vilket underlättar när jag ska söka jobb sen. På andra utbildningar får man inte en lika tydlig yrkestitel. Sen har yrkeshögskolan mer praktik än andra utbildningar vilket jag tycker är positivt, säger Göran.

Göran valde att studera till Underhållstekniker eftersom yrket intresserade honom och låg nära hans kompetensområde. Vissa delar hade han arbetat med tidigare.

-När jag kom på vad jag ville utbilda mig till så var jag ganska sent ute. När jag började söka på olika utbildare dök Hermods upp. Jag tyckte de hade ett bra upplägg och att utbildningen fanns på distans var ett stort plus.

Hur var det att läsa på distans?
- För mig fungerade det riktigt bra att läsa på distans. Det svåraste var att ha självdisciplin och sätta sig ner och göra det man skulle. Jag gick på alla träffar och det var kul att träffa de andra kurskamraterna. Alla kom mer eller mindre från samma bransch och hade liknande erfarenheter. Vi hade alltid något att diskutera om.

Göran fann lärarna väldigt kompetenta och tyckte det var bra att de var vanligt branschfolk som kom direkt från arbetslivet.

- Det kändes verklighetstroget. De hade stor branscherfarenhet och hade arbetat inom yrket. De visste vad de pratade om.

Hur var det att börja studera i 50-års ålder?
- Det kändes ovant. I början var jag helt slut i skallen. Jag kunde inte studera mer än tre timmar per dag, så jag gjorde upp ett schema mellan 9-12 varje dag då jag pluggade.

Göran gjorde det som många andra inte vågar och bytte bana i ett senare skede i livet. Han tog sig ur sin arbetslöshet genom en yrkeshögskoleutbildning vid 53-års ålder och har idag en fast tjänst på samma företag som han gjorde sin LIA hos.

Har du något tips till andra som är i samma situation som du var i?
- Allt går om man vill. Schemalägg din studietid, sköt dig på LIA-praktiken och visa intresse och engagemang. Jag jobbade lika hårt på LIA-praktiken som om jag vore anställd. Många tramsar bort sin praktik och det är synd.