Byggutbildning går till Hermods

Nyhet   •   Nov 01, 2010 13:50 CET

Arbetsförmedlingen behåller Hermods som leverantör av utbildning inom Bygg- och anläggning i Skåne län.

I södra Sverige kommer efterfrågan på utbildad arbetskraft att öka i takt med att alltfler yrkesverksamma går i pension. I Skåne förväntas behovet av utbildning att i första hand gälla personer med erfarenhet från byggbranschen men som behöver påbyggnadsutbildning.

Utbildningen kommer att bestå av en inledande förberedande del på 1-3 veckor, följt av antingen grund- eller påbyggnadsutbildning inom stora traditionella yrkesområden som byggnadsträarbete, betongteknik, murningsteknik, golvläggningsarbete och anläggningsarbete.
Hermods erbjuder även utbildning inom ett antal specialyrkesområden (S-yrken), som t.ex., plattsättning, undertaksmontering och glasmontering.

Hermods har genomfört uppdraget under några år med goda resultat.
Det nya avtalet gäller för 2010, med möjlighet till två års förlängning.

Hermods AB är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag, grundat 1898. Hermods är en av Sveriges största aktörer inom yrkeshögskola, gymnasie- och vuxenutbildning samt arbetsmarknadstjänster. Hermods har fler än 30 000 studerande och deltagare runt om i världen. Företagets huvudägare är Inter IKEA Investments AB.