Det behövs fler kvinnor inom byggbranschen

Nyhet   •  Maj 09, 2017 15:29 CEST

För fyra år sedan flyttade Yanet Birhanu från Etiopien i Afrika till Sverige med sin pojkvän. Yanet studerade då till civilingenjör men kände efter en tid i Sverige att hon ville ha ett mer praktiskt yrke. Idag studerar hon till golvläggare på Hermods och tycker att fler kvinnor borde ta plats inom byggbranschen.

Våren har äntligen slagit ut och det är strålande solsken när jag beger mig ut till Uttran i Tumba för att träffa Yanet Birhanu. Hon gör sin praktik på företaget HMF Golvtjänst AB och när jag kommer in i den lilla verkstaden möter jag Yanet som lackar golvet i personalrummet.

- Golvet är nylackat så gå inte in här! Jag ska bara fixa klart det sista så kan vi prata strax, ropar Yanet.

Jag undviker det ny lackerade golvet och sätter mig i rummet bredvid och väntar. Det dröjer inte länge förens Yanet kommer ut springande till mig och säger att hon är klar.

Vi går ut och sätter oss vid en bänk i parken utanför verkstaden. Det är riktigt skönt ute och solen bländar oss.

- Jag älskar Sverige när det är sådana här dagar, ler Yanet och kisar.

Jag kan inget annat än att hålla med. Yanet som är 26 år berättar att hon flyttade till Sverige med sin pojkvän från Etiopien för fyra år sedan. Hennes pappa gick bort när hon var ung och hennes mamma bor i USA. Hon har växt upp stora delar av livet tillsammans med sin bror och de har bott hemma hos deras moster. I Etiopien studerade hon civilingenjör i tre år innan hon kom till Sverige. Hon kände att civilingenjör inte var hennes grej utan intresset för ett praktiskt yrke började växa fram under denna period.

- När jag flyttade till Sverige började jag med att arbeta några år på restaurang. Det var en tuff tid i början med språket, kulturen och jag trivdes inte inom den branschen. Efter att jag läst SFI (svenska för invandrare) tipsade en vän om att Hermods hade olika praktiska utbildningar, berättar Yanet.

Vill se fler kvinnor i byggbranschen

Efter att Yanet läst SAS (svenska som andra språk) kunde hon söka in på 1-åriga yrkesutbildningar. Valet föll på en golvläggarutbildning på Hermods i Bromma där stora delar av utbildningen är praktik. Byggbranschen är väldigt mansdominerat och Yanet vill gärna att fler kvinnor ska utbilda sig inom praktiska yrken.

- Jag tycker om att arbeta med kroppen och att lära mig nya saker inom golvläggning. Finns så många olika tekniker och arbetssätt att lära sig. Men man ska inte vara rädd för att testa. Kvinnor klarar det lika bra som män, säger Yanet.

Yanets praktik började i oktober förra året och håller på fram till september 2017. Hon arbetar fyra dagar i veckan 7-16 och på fredagar har hon teori som sköts via Hermods utbildningsplattform Novo. På fritiden spelar hon fotboll i div 3 – laget Reymersholm IK.

- Jag spelar vänsterytter och gillar att dribbla. Mina idoler är Martha och Zlatan, säger Yanet.

Stora delar av Yanets fritid går åt till träning med både gym och fotboll. Förutom att studera på heltid arbetar hon extra på hemtjänsten på helgerna för att få ekonomin att gå ihop.

- Mina veckor är fullspäckade men jag tycker om att vara aktiv. I mitt kommande yrke som golvläggare innehåller det mycket fysiska moment så att vara vältränad är aldrig fel.

Trivs bra med arbetskamraterna

Yanet berättar att det känns helt rätt att utbilda sig till golvläggare. Hon tycker att det var svårt i början men att hon snabbt kom in i det och att arbetskamraterna är jättetrevliga. Yanet tycker också att det är bra att hennes chef låter henne testa nya uppgifter och litar på hennes förmåga.

- Jag har lätt för att lära mig nya saker och jag är nyfiken och frågar mycket. Du ska inte vara rädd för att ställa frågor när du gör praktik för det är då du lär dig som mest. I början när jag var ny var jag lite nervös men det släppte snabbt efter att man lärde känna sina arbetskollegor.

Yanet beskriver sig som en glad och positiv person. Jag tycker den beskrivningen stämmer bra. Hon känns väldigt engagerad när hon berättar om alla träningar och extra arbete hon lägger ned på helgerna. Yanet berättar för mig med en glad men ändå bestämd blick att om du arbetar hårt kommer utdelningen tillslut.

Framtidsplaner

För att få arbeta på företaget efter praktiken krävs det att hon har tar körkort eftersom du är beroende av bil som golvläggare. Det är många olika arbetsplatser och mycket material som behövs. Yanets mål är att ta körkort nu till sommaren och hon hoppas kunna få arbeta kvar på företaget efter praktiken då hon trivs bra. Yanet berättar också att hon har tankar om att senare i framtiden kanske flytta tillbaka till Etiopien.

- Etiopien är ett väldigt fattigt land och sådana här typer av yrkesutbildningar finns inte på samma sätt som i Sverige. Det hade varit en häftig grej att flytta tillbaka och lära ut andra om mitt yrke, säger Yanet.

Efter en pratstund med Yanet är hennes lunchrast slut och det är dags att återgå till arbetet. Vi går tillbaka till verkstaden och jag tackar henne för ett trevligt samtal. Jag avslutar dagen ute i Uttran med att prata en kort stund med hennes chef som är mycket nöjd med Yanets insats på praktiken.

- Yanets främsta egenskaper är att hon är en riktig slitvarg. Hon är alltid trevlig och positiv, vilket uppskattas. Jag tycker att det är bra att vi får in fler kvinnor inom byggbranschen, säger Mattias Ekström.

En bra sista kommentar för dagen medan jag tar bussen tillbaka mot Stockholm City. Det är roligt att prata med människor som helt ändrar inriktning och gör det de känner för att göra. Yanet är ett lysande exempel på att du inte ska vara rädd för att göra det du vill och på Hermods finns chansen att utbilda dig till det du drömmer om.

Text och foto: Oscar Jakobsson