Drömyrke läkare- Hermods Komvux är ett steg på vägen!

Nyhet   •   Okt 31, 2016 10:24 CET

Matteläraren Urban Abrahamsson och fysikläraren Pär Lidberg flankerar Mohamad Farman som siktar på att bli läkare.

Mohamad läser just nu fysik i studieformen fasta tider i grupp och matematik med studieformen individuellt anpassade studier. En kombination som passar Mohamad.

- Jag vill vara en del av patienternas svåraste tid i livet, det låter givande för mig och vägen dit är en utmaning i sig, säger Mohamad.

Han är 19 år, nyligen student från samhälls- och beteendevetarlinjen i Västerås. Efter studenten bytte han spår till medicin. En vän och en släkting som arbetar som läkare på lasarettet i Västerås inspirerade honom. I detta tvära kast blev Hermods Vuxenutbildning en väg att läsa in naturvetenskapligt basår.

-Till skillnad från gymnasiet så är min tid nu inte schemalagd av någon annan utan jag lägger själv upp mina studier; när var och hur. Jag är mycket tacksam för lärarnas stöd när jag sitter i Hermods lokaler och pluggar. De är alltid tillgängliga och hjälper mig.

”Läkare låter så prestigefyllt och respektfullt”

Med många studietimmar på plats i lokalerna och en enveten strävan så är Mohamad en av få som har elevskåp. Han är ofta i Hermods lokaler för att studera ihop med andra elever.

-En annan fördel är närheten till lärarna när jag kör fast. Inte bara mina lärare utan även annan personal är öppna, motiverande och snålar inte med spontana tillrop och kommentarer. Till skillnad från gymnasiet där många var osäkra på sig själva är studenter här drivna och lärare sprider att de trivs med sitt jobb vilket motiverar oss som studenter.

Per Lidberg som har Mohamad i fysik berättar att han är en ambitiös elev som är här och pluggar nästan varje dag.

-Vissa dagar får jag köra honom när det är dags att stänga, säger Per.

Innan han började jobba på Hermods år 2000, jobbade Per som ingenjör på ett av de stora internationella företagen. Första dagen som lärare hade han hittat hem.

-Att hjälpa någon. Det häftigaste som finns är när någon har en fråga, man förklarar och det blir riktiga Aha-upplevelser hos eleverna. Att få hjälpa elever till Aha-upplevelser är tjusningen med läraryrket.

Hermods komvux låter individer växa

Hermods Komvux tar det bästa från flera utvecklingsmodeller, säger Carina Wilhelmsson, rektor.

-Vi tar det lokala med klassrumsutbildning och närhet till våra elever och kombinerar det med digitala lärande verktyg där du som elev har tillgång till undervisning på webben genom filmer, övningar, e-läromedel och webblektioner. Med det skapar vi flexibel och individanpassat lärande.

Mellan 50-60 000elever i månaden läser i utbildningsplattformen Novo.

Mohamad planerar att bli klar med basåret senast i juni och söka in till läkarlinjen till hösten. När andra badade i somras satt han 4-6 timmar per dag och tränade inför högskoleprovet. För Mohamad är provet en väg till drömyrket som läkare. Han är i gott sällskap, förra tog sig 65 000 personer till skolor runt om i landet för att skriva provet.

-Jag gjorde massa gamla prov och registrerade mig på en sida på nätet där de erbjöd 1000 tals förberedande frågor för högskoleprovet.

Nu hoppas Mohamad på att övningen ihop med de nya kunskaperna från Hermods ska ta honom till läkarlinjen.

Av: Micaela Braunander