Fortsatt succé för Hermods Pop-up

Nyhet   •   Feb 03, 2017 12:58 CET

Hermods Pop-Up

– Det är naturligtvis väldigt kul att det har fått ett sådant genomslag. I början fick vi jaga företag inför eventen, nu hör företag av sig till oss eftersom de ser att det vi gör funkar. Vi har också breddat konceptet till att även fokusera på studier, säger Nina Linder, projektledare.

Hermods Pop-up är idag ett arbetssätt som får mer traditionella rekryteringsprocesser att kännas långsamma och stelbenta. Här möts arbetsgivare och arbetssökande under avslappnade former och det händer att anställningskontrakt skrivs direkt på plats.

Företag med tydliga rekryteringsbehov

Företagen som kommer till Pop-up har alla ett tydligt behov av att anställa och de deltagare de möter på eventen har finslipat sina cv och tränat på anställningsintervjuer hos Hermods.

– Till Pop-up kommer företag från olika branscher, som vård, försäljning, bygg, transport och städ. De inleder med att presentera sig själva för deltagarna, kort om vilka de är och vad de söker. Sen är matchningsprocessen igång, berättar Lina Linder.

Mycket kommunikation inför eventen sker på Facebook. Där lägger Nina Linder och hennes kollegor ut information om var eventet äger rum samt till vilka yrken företagen behöver anställa. Hittills har Pop-up arrangerats i Stockholm, Göteborg och Malmö, men ambitionen är att utöka det till fler städer.

Petra Jogefjäll, teamledare, tror sig veta varför Pop-up har blivit så framgångsrikt.

– Det sticker ut. Relationen är väldigt viktig och vi utsätter människor för mötet. När man pratar skapas idéer, inspiration och innovation. Många deltagare är helt inställda på att de ska jobba inom ett specifikt område, men hos oss får de perspektiv. Man kanske inte får sitt drömjobb direkt, men att överhuvudtaget få en inkomst är kanske det första steget på vägen, säger hon.

– Vi är totalt inriktade på arbetsmarknaden och framgången ligger i att hålla ut på det sättet vi gör. Nu vill vi nå ut till ännu fler och göra det ännu enklare.

”En kick för självkänslan”

På sin Facebooksida, som idag följs av över 1000 personer, lägger Hermods Pop-up ut filmer med deltagare som fått jobb. I början var många blyga men nu vill de flesta synas när de har fått en anställning.

– De vill sprida sina lyckade historier, jag tror att det ger en kick för självkänslan. Många har sett filmerna när andra fått jobb och tänker att det inte gäller dem, men plötsligt gör det det. Då växer de, säger Nina Liner.

Hon berättar också att Pop-up gjort att de blivit snabbare på att matcha deltagare och företag.

– Ett av de senaste exemplen är en deltagare som samma vecka som hen skrevs in fick hjälp med cv och riktat ansökningsbrev, och inom två veckor hade sitt nya anställningskontrakt i handen, berättar Nina Linder.

På bara drygt ett år har Hermods Pop-up gått från att vara ett innovativt pilotprojekt i Stockholm till att bli ett nationellt och effektivt matchningsforum.

– Det är inte kaffe och kaka när man kommer hit, det är action. Det är så vi jobbar i vardagen också, det ska gå snabbt och allt ska hända nu. När man vänjer sig vid det försvinner rädslan, man hinner inte bygga upp någon osäkerhet. När vi startade Pop-up fokuserade vi mycket på att möten ger jobb, nu ser vi att vi har ökat snabbheten i matchningen när vi jobbar med Pop-up som arbetssätt. Det är roligt, säger Nina Linder.