Från inköpare på Claes Ohlsson till rektor på Hermods

Nyhet   •   Aug 04, 2017 14:00 CEST

Jeanette Blom är sedan i mitten av maj ny rektor på Hermods Komvux i Falun och Borlänge. Hon har bakgrund som inköpare och kombinerar just nu sin roll som rektor med att studera till lärare.

Jeanette är 45 år gammal och uppväxt i Borlänge. Hon har arbetat som bland annat inköpare på Clas Ohlsson och drivit eget företag där hon inriktat sig på företagsutveckling samt utbildningar. Jeanette har ett starkt intresse för utbildning och det var en av anledningen varför hon kom in på Hermods.

– Det var när jag drev mitt företag och hade olika förtegsutbildningar bl.a. i form av föreläsningar som jag fick upp ett extra öga för utbildning. Jag kände att jag ville arbeta mer djupgående med människor och sökte mig därför till Hermods, berättar Jeanette Blom.

Kombinerar arbete med studier

Hon började som lärare på Hermods i november 2016 men tog över som rektor i maj 2017.

– Just nu arbetar jag som rektor samtidigt som jag läser klart min lärarutbildning. Jag älskar att lära mig nya saker så tycker det är kanon att jag kan kombinera, säger Jeanette.

Jeanette har stor erfarenhet av ledarroller och kommit in bra i sin nya roll.

- Jag har verkligen hamnat rätt och jag får friheten att anpassa min roll så länge jag når ett bra resultat. Jag tror på frihet under eget ansvar och det är något som genomsyrar mitt ledarskap, säger Jeanette

Hyllar Hermods som arbetsplats

Hermods Komvux i Falun och Borlänge har bland annat SFI (svenska för invandrare), yrkessvenska och startar den 21:e augusti en ny utbildning i Falun som heter butiksförsäljare som är under 40 veckor.

- Det är mycket nytt och spännande som händer. Det ska bli himla kul att utbildningen börjar och här får eleverna arbeta med personlig service och fördjupa sig inom handeln och områden de intresserar sig extra för som exempelvis elektronik eller livsmedel. Sista ansökningsdatum är 7:e augusti, berättar Jeanette.

Hon berättar att Hermods flexibilitet, individanpassning och duktiga medarbetare är en stor faktor till organisationens framgång.

- Vi arbetar med samhällsnytta och har en lång historia. Jag tycker att vi har en bra lärplattform som skapar många möjligheter för elever då de kan få tillgång till exempelvis filminspelade föreläsningar via webben. Hermods ligger verkligen i framkant, avslutar Jeanette.