Han flydde från kriget i Syrien – nu egenföretagare i Sverige

Nyhet   •   Aug 22, 2017 11:15 CEST

År 2015 flydde universitetsläraren Montaser Alhaj från Syrien och hamnade i ett hus mitt ute i Dalarnas djupa skogar. I väntan på sitt uppehållstillstånd startade Montaser ett företag där målet är att få människor att äta insekter som ett alternativ till hållbar proteinkälla för världens växande befolkning.

Montaser Alhaj är doktor inom mikrobiologi och har arbetat som lärare på ett universitet i Syrien. Kriget gjorde att Montaser var tvungen att fly till Sverige tillsammans med sin bror.

- När vi kom hit blev vi först placerade i ett hus mitt ute i skogen i Dalarna. Naturen var fin, men det var väldigt kallt och ensamt, berättar Montaser.

Det var en tuff tid för Montaser som berättar att han ändå känner sig lyckligt lottat.

- Tack vare min utbildning har jag kunnat få jobb. Det är tuffare för många andra flyktingar som saknar utbildning. Jag kan engelska, arabiska, turkiska och kinesiska, vilket jag tror har lett till att jag har haft lättare att lära mig svenska.

Startade eget företag

Av en slump träffade Montaser en man som fick reda på att han var doktor inom mikrobiologi. De bestämde sig att starta ett företag tillsammans i Hedemora i Dalarna. Deras syfte var att hitta en hållbar proteinkälla för världens växande befolkning.

- Vi är alldeles för beroende av köttdjur och jordbruk vilket leder till stora utsläpp och miljöförstöring. Därför måste vi hitta en mer hållbar proteinkälla där insekter är svaret.

Montaser berättar att exempelvis mjölmaskar innehåller mycket protein som är ett annat alternativ till kött och skulle kunna rädda många människors som inte har tillgång till vanlig mat.

- Vi tror att detta är framtiden eftersom jordens befolkning växer allt mer och vi behöver hitta flera alternativ.

Idag bor Montaser i Uppsala och läser SFI (svenska för invandrare) på Hermods och pendlar till Hedemora för att arbeta med sitt företag. När det gäller sina framtidsplaner har han dem klara:

- Jag trivs bra att bo i Uppsala och Sverige. Mina framtidsplaner är att fortsätta att jobba på min svenska som blir bättre för varje dag och jag är glad över att ha en sådan bra SFI-lärare som hjälper mig mycket. När det gäller mitt företag är fortfarande i ett tidigt skedde och vi fokuserar på forskningsdelen för att kunna etablera oss på marknaden senare under hösten, säger Montaser.