Hermods tilldelas tjänstekoncession i tio stockholmskommuner

Nyhet   •   Feb 24, 2011 09:53 CET

Stockholm stad har tillsammans med nio kommuner genomfört en samordnad upphandling av vuxenutbildningen. Avtal har nu tecknats och Hermods blir leverantör. Kommuner som deltar i upphandlingen är Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Sigtuna, Upplands Väsby och Stockholm.

Hermods är idag största privata leverantör av vuxenutbildning i Stockholm stad och har även avtal med åtta av de nio övriga upphandlande kommuner.
I och med det nya avtalet kan Hermods erbjuda ett bredare utbud av kurser och flera utbildningsinriktningar inom yrkesutbildningen.

Tjänstekoncessionen innebär en kundvalsmodell där den studerande efter att ha beviljats plats av sin kommun fritt väljer utbildningsanordnare. Kundvalsmodellen  gynnar utbildningsanordnare med en tilltalande pedagogisk profil och hög kvalitet på utbildningen, något vi kan se i Stockholm där Hermods sedan etableringen 2008  kontinuerligt växt och idag är största externa utbildningsanordnare med ca 3600 studerande årligen (Stockholm tillämpar redan i dag en kundvalsmodell ).

I upphandlingen av den grundläggande vuxenutbildningen samt gymnasiala teoretiska vuxenutbildningen kommer Hermods att erbjuda över 100 kurser och kurspaket. I upphandlingen av den gymnasiala yrkesutbildningen lämnade Hermods  27 förslag på inriktningar inom bl.a.  bygg, omvårdnad, ekonomi och försäljning. Av dessa har 26 utbildningsinriktningar beviljats.

Sammanlagt 25 utbildningsanordnare har tilldelats tjänstekoncessionen i de tio kommuner som deltog i upphandlingen. Kommunernas årliga budget (2010) för vuxenutbildning spänner från Sigtunas 3 mkr till Stockholms  228 mkr.

Avtalet gäller i två år med möjlig förlängning till 30 juni 2015.

För ytterligare information kontakta:
Claudiu Deak, marknadschef
E-post: claudiu.deak@hermods.se

Hermods AB är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag, grundat 1898. Hermods är en av Sveriges största aktörer inom yrkeshögskola, gymnasie- och vuxenutbildning samt arbetsmarknadstjänster. Hermods har fler än 30 000 studerande och deltagare runt om i världen. Företagets huvudägare är Inter IKEA Investments AB.