Japansk speljätte publicerar VisualDreams spel - Herman The Hermit

Nyhet   •   Feb 03, 2011 14:20 CET

Tre studenter på The Game Assembly i Malmö har startat eget spelföretag, VisualDreams. Studenterna har nu blivit kontaktade av självaste Capcom Mobile, en japansk speljätte, som nu kommer att publicera deras spel Herman the Hermit till iPhone, iPad och iTouch i februari.

De tre studenterna, David Marquardt, Harald Johansson och Kristofer Boman, startade sin utbildning på The Game Assembly i Malmö 2008 och har under utbildningens gång producerat åtta spelprojekt i skolans regi.

"Som spelprogrammerare har vi under vår skoltid slitit hårt under vår lärare Niklas Hanssons handledning. Det har varit många långa nätter men när man ser tillbaka har det varit värt varenda droppe svett. Att Capcom hörde av sig till oss var verkligen en bekräftelse på att det stämmer." säger Kristofer Boman, och Harald Johansson instämmer.
David Marquardt som är 3D-grafiker säger "Att vi verkligen har gjort åtta spelprojekt ihop på skolan har fått oss att inse att spelutveckling verkligen är ett samarbete där alla har ett ansvar för slutresultatet."

The Game Assembly i Malmö har sedan 2008 utbildat och utbildar 120 spelgrafiker i 3D och spelprogrammerare i C++ och i augusti 2011 har de även fått tillstånd från Yrkeshögskolemyndigheten att utbilda Leveldesigners.

Ann-Sofie Sydow som är programansvarig på The Game Assembly säger " - Det är magiskt att se dessa blivande spelutvecklare komma närmare sitt drömjobb. Visst har vi högt tempo och höga krav på våra studenter men vi tror på dem och på att de kommer att lyckas...det är ju Kristofer, David och Harald ett bevis på."
De tre snart nyexaminerade spelstudenterna ska i februari åka till Mobile Worlds Congress i Barcelona, så om det är någon som vill träffa dem i verkligheten så kan man åka dit eller bara besöka dem i Norrköping.

The Game Assembly är en Yrkeshögskola i Malmö som utbildar spelgrafiker, leveldesigners och spelprogrammerare. The Game Assembly ägs av Hermods som bedrivit utbildningar sedan 1893. The Game Assembly har lärare med spelutvecklarbakgrund, studenterna gör spel hela tiden samt att vi har god kontakt med spelbranschen.