Snabbare integration med Hermods Kvällskurser

Nyhet   •   Nov 17, 2016 07:14 CET

Nisrine, Katarzyna& Diana som alla tre är glada över att nu kunna läsa svenska som andraspråk (SAS) på kvällstid

Idag bor Nisrine i Sollentuna med sin man och 3 barn. Tack vare Hermods kvällskurser kan hon nu praktisera på Apoteket parallellt med att läsa svenska som andra språk på kvällstid. Hon flyttade som ung från Marocko till Ryssland för att studera medicin där hon tog sin Phd.

-Min dröm är att om 5 år få jobba som apotekare, sedan forska och få lära ut språk säger hon med ett leende på läpparna.

Studier på kvällstid är det som möjliggör att Nisrine känner sig hoppfull inför att hennes dröm ska gå i uppfyllelse. Praktiken är ett sätt att få komma in på den svenska arbetsmarknaden inom sin bransch i väntan på att hennes betyg och arbetslivserfarenhet från Ryssland ska bedömas eller valideras som det heter, att hennes kunskap och erfarenhet ska översättas enligt svenska kriterier. Samtidigt behöver hon sista kursen på svenska som andra språk för att kunna få jobb.

Stötta och motivera varje individ

Bahar, som är utbildningschef i Sollentuna och Upplands Väsby har som mål att expandera. Hon vill erbjuda kvällskurser som alternativ inom både SFI och fortsättningskurserna i svenska som andraspråk, vilka krävs för att eleverna ska kunna söka vidare till universitet.

- Genom att arbeta med varje elevs specifika förutsättningar bygger vi för framtiden. Idag är eleverna lite yngre, mer positiva, studiemotiverade och målmedvetna och de flesta vill fortsätta med studierna på universitetet. För oss är det viktigt att de kommer i mål. Ser vi helheten kan vi ge eleverna en bra grund för att klara nästkommande kurs, fortsätter Bahar.

Kommunen där vuxna växer

Flytten till större lokaler handlar också om beredskap för att kunna hantera fler elever. Den ökade efterfrågan i Sollentuna är en naturlig följd av att antalet asylsökande och därmed även antalet anvisade ökar; inom en snar framtid väntas 200 nya familjer bosätta sig i kommunen och ca 200 så kallade eget boende (EBO), det vill säga personer som har ordnat boende på egen hand.

Kunskapsparken, samordnare och ansvarig för vuxenutbildning i Sollentuna kommun delar samma vision ”Där vuxna växer”. Huvuduppgiften för Kunskapsparken är att skapa förutsättningar för att individer ska erhålla kunskaper som förbereder för fortsatt studier och utbilda sig för yrkesliv, samt för aktivt deltagande i samhälls- och arbetsliv.

-Vi skulle vilja att Hermods erbjöd mer utbildning på plats i Sollentuna, främst Svenska för invandrare (SFI). Det vore en vinst om eleverna fick läsa hela vägen på samma skola, säger Anita Simak, rektor för kunskapsparken.