Trädgårdsmästarutbildning är mer trendigt än någonsin

Nyhet   •   Sep 12, 2017 14:33 CEST

Mia Persson Norbäck arbetar som utbildare inom Kvalificerad trädgårdsmästare som är en yrkeshögskoleutbildning. Hon brinner för trädgård i alla dess former och tycker att trädgård är mer trendigt än någonsin.

Det är inget snack om att Mia har hamnat rätt i yrkesval och livsstil. Hennes arbetsplats är ute vid natursköna Svartsjö slott i Ekerö kommun där Hermods yrkeshögskola har sin trädgårdsutbildning. Hon bor på Färingsö tillsammans med sin familj bestående av man, två barn, fem katter och ett gäng höns. Hon har också en stor trädgård på över en hektar.

-Jag älskar mitt yrke och jag lever verkligen för trädgård. Jag tillbringar till och med semestern med att besöka olika trädgårdar i Europa, skrattar Mia.

Startade upp ny utbildning

Mia är utbildad trädgårdsmästare och har bland annat arbetat på Zetas Trädgård och varit trädgårdschef på ett fastighetsbolag. Under 2015 hörde Hermods av sig till Mia och ville att hon skulle starta upp en trädgårdsmästarutbildning vid Svartsjö slott.

-Det var lite av en dröm att få vara med och starta upp en utbildning i det område som man älskar, berättar Mia.

Att undervisa studenter var något som var nytt för Mia men hon kom snabbt in rollen, vilket märks under vår intervju. När vi går rundvandring i slottet kommer studerande förbi och vill prata med Mia och hon ger ett positivt intryck. Både kunskapsmässigt och i sitt bemötande med de studerande.

Vad är roligast att undervisa i?

-Jag tycker om att undervisa i trädgårdshistoria och de olika stilepokerna. Ett annat av mina huvudämnen är växtmaterial och växtanvändning. Det handlar om hur man kan arbeta med växter i offentlig utemiljö och de egenskaper som olika växter har.

Finns det några fördomar mot yrket?

-Att man enbart klipper gräs och krattar löv. Med det stämmer inte då det handlar både om att vara kreativ i sitt skapande samtidigt som du ska ha koll på ekonomi och annan planering.

Under intervjun pratar vi mycket om fördelar med att studera en Yrkeshögskola, framförallt att utbildningen går i linje med branschen. Mia berättar att många av företagen berömmer hennes studenter under LIA-perioden (praktik) och att många får jobberbjudanden efteråt.

När blir du riktigt extra stolt över dina studenter?

-Jag blir extra stolt när företag anställer våra studenter. Då blir jag glad, ler Mia.

Positiv trend inom trädgårdsbranschen

Mia berättar att det är ett högt tryck på ansökningarna till utbildningen, vilket hon är glad över.

-Det väldigt kul att det är så populärt med denna utbildning. Det känns som att trädgård har blivit trendigt då många privatpersoner blir allt mer intresserade av att ha fint i sin trädgård. Ett större fokus på miljöfrågor, hälsa kopplat till det gröna och stadsodling har också bidragit till att så många vill arbeta med trädgård, park och utemiljö. Trädgård är trendigt, avslutar Mia.