Yrkesworkshop blir showroom på Hermods Härnösand

Nyhet   •   Nov 08, 2016 07:43 CET

Marwans showroom på Hermods yrkesdag

Det började med en tanke att det vore kul att göra något praktiskt. Visa och ge möjlighet till att testa och utforska olika yrken. Konceptet yrkesdagen växte fram.

Tillsammans med Arbetsförmedlingen bjöd Anders ihop med kollegor och deltagare på tjänsten grundläggande moduler in till yrkesdagen.

-Dagen blev som en minivalidering; så mycket yrkeskunskap som visade sig. Flera av våra deltagare tog ansvar och visade verkligen på att de visste vad de höll på, säger Anders. Han hoppas att de nästa gång kan ha med fler företag som på detta sätt kan få chans att rekrytera och samtidigt väcka intresse för just deras bransch.

Personalen och deltagare på Hermods byggde upp stationerna där alla bidrog med kunskaper och erfarenheter. Med knapp budget och mycket engagemang stod nio yrken representerade för besökarna att testa på eller kanske väcka en nyfiken inför. Ett jobb som du kanske tidigare inte tänkt passar dig men som väckte ett intresse.

-Fantastiskt att se det engagemang som föddes hos både personalen och deltagarna och framförallt otroligt vilken kunskap som finns samlad och som kom fram när vi jobbade tillsammans med att sätta ihop den här dagen, säger Anders.

Nio yrkessituationer och massor av kunskap

Under dagen passerade ett hundratal personer i Hermods lokaler. De kunde under dagen gå runt bland de nio yrkena presenterade i workshopform.

På stationen målare var det två killar som tog ledningen tidigt i planeringen. De planerade hela stationen från början. Kvällen innan eventet spacklade och slipade de för att kunna måla på workshoppen dagen efter. En annan station som fascinerade besökarna var hos deltagaren Marwan. Han klädde om två fåtöljer och svarade på frågor kring allt med skrädderi. Besökarna kunde även ställa upp som hårmodeller på stationen ”frisör”. Ett uppskattat inslag under dagen.

-Det var fantastiskt vilken kunskapsbank detta event öppnade upp, jag kunde verkligen se talanger, säger Anders.

Efter en omvälvande och intensiv tid av planering, och uppskattad dag säger Anders att detta var första gången men absolut inte sista gången som vi kommer bjuda in till yrkesdagen.

Är du nyfiken på Hermods tjänst Grundläggande moduler? Välkommen in på webben: