Eget APL-upplägg bygger broar till arbetslivet

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2017 13:02 CET

På bilden: Shima Shapouri (till vänster) gör sin APL i klädbutiken NoaNoa i Jönköping. Butiksägare Lizzy Jutterström till höger.

– Det finns inget krav från Skolverket att vi ska ha APL på de här utbildningarna, men vi har ändå valt att införa det eftersom vi är övertygade om att våra elever lär sig massor när de gör praktik på företag som jobbar med det de utbildar sig till, säger Elise Pavcic, tf verksamhetsledare på Hermods i Jönköping.

Lösningen med det egna APL-tillägget är möjligt tack vare ett väl fungerande samarbete med Jönköpings kommun.

– Kommunen är vår kund och de är alltid mycket flexibla och nytänkande när det kommer till att öka kvaliteten på vuxenutbildningen, säger Elise Pavcic.

De utbildningar som faller inom ramen för handel och administration är bland annat inriktade mot försäljning och marknadsföring, IT-administration och ekonomi. Totalt finns tolv olika yrkespaket på Hermods i Jönköping, de flesta inom olika former av administration.

Stort nätverk

Att göra APL (praktik) är en frivillig del av utbildningen, men nästan alla väljer att utnyttja möjligheten, berättar Elise Pavcic. Och sedan APL-modellen infördes 2014 har företagen blivit allt mer positiva till att ta emot studerande från Hermods.

– Att hitta praktikplatser i butiker har alltid varit ganska lätt, däremot har det varit svårare inom ekonomi. Men vårt positiva rykte har lett till att det lossnat där också. Idag har vi ett nätverk med ungefär 400 företag och alla som vill inkludera APL i sin utbildning får det, säger hon.

En av framgångsfaktorerna ligger i kontakten med företagen. Elise Pavcic berättar.

– Det vi gör som är unikt är att vi är med våra elever hela vägen. Vi har ett inledande samtal med alla inblandade parter och avstämningar både halvvägs och efter avslutad praktik. Vi släpper inte bara iväg våra elever och låter dem klara sig bäst de kan, och det är nog vårt engagemang som gör att många företag vill ta emot våra elever, säger hon.

Praktik ledde till jobb

Ett av de företag som har tagit emot praktikanter från Hermods är Kuvertteamet i Bankeryd. Sara Andersson är ekonomichef på Kuvertteamet.

– Vi har valt att ta emot praktikanter eftersom vi har haft uppgifter som känns meningsfulla både för oss och för praktikanten. På vår ekonomiavdelning har vi en del administrativa uppgifter som en praktikant snabbt kan hantera på ett självgående sätt. Det har fungerat väldigt bra, säger hon.

Louise Beris läste till ekonomiassistent på Hermods i Jönköping när hon fick in en fot på Kuvertteamet via sin APL.

– Vi märkte att Louise var klippt och skuren för tjänsten som ekonomiassistent hos oss, hon blev snabbt erbjuden jobb, säger Sara Andersson.

”Får en känsla för yrket”

Louise Beris tycker själv att upplägget med praktik är väldigt bra.

– Det är en helt annan grej att komma ut på en arbetsplats än att sitta i klassrummet. Man får en känsla för yrket, och även om man inte lär sig exakt hur man registrerar fakturor på utbildningen så har man nytta av allt man lärt sig. Idag är jag anställd som ekonomiassistent på Kuvertteamet, säger hon.

Tanken med APL är inte nödvändigtvis att det ska leda till jobb, men varje år är det flera studerande som får erbjudande om anställning på de företag de har haft APL.

– Idén är att de ska få arbetslivserfarenhet, men om det kan leda till jobb är det naturligtvis bara kul. APL inom handel och administration är inte lika inarbetat som det är inom exempelvis vården, där finns redan ett system. Vi måste jobba hårt och skapa egna nätverk, helt enkelt sälja in oss själva. Jag är säker på att det arbetet lönar sig, de som väljer att studera hos oss får en bredare grund att stå på inför framtiden, där både teori och praktik ingår, säger Elise Pavcic.

Hermods AB grundades 1898 och är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag. Våra yrkeshögskolor, gymnasieskolor, vuxenutbildningar och SFI hjälper varje år 60 000 studerande och deltagare med utbildning, coachning och jobbmatchning. Vår vision är att vara ledande inom sysselsättning, integration och utbildning. Hermods ingår i AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag, som vill skapa en bättre framtid genom utbildning med hög kvalitet, goda resultat och nytänkande.