Ghufran och "De fem hoppen"

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 14:11 CET

Efter att ha flytt från kriget i Irak bor Ghufran nu i Uppsala och studerar SFI på Hermods. Med sin konst vill Guhfran förmedla bilden av landet efter kriget. På universitetet i Mosul studerade hon konst och design. I Sverige startade hon på eget initiativ en målarcirkel som ledde till gruppen ”De fem hoppen”, fem vänner som ställer ut sin konst tillsammans.

Jag träffar Ghufran utanför ateljén i Gottsunda i Uppsala, inte långt ifrån Hermods SFI-lokaler. Hon berättar att hon är trött efter en fullspäckad dag och bara vill hem och sova men är trots det mycket glad och pratsam när vi träffas.

Ateljén delar hon tillsammans med några vänner och de har precis haft en konstutställning. Ghufran berättar om sina tavlor och motiven från Irak efter kriget.

– Det visar irakiska kvinnor som hoppas på ett bättre liv, säger hon.

Det började med att Ghufran startade en målarcirkel via ABF på eget initiativ. Intresset var stort och 25 personer med olika bakgrund kom för att måla. Det var där hon tillsammans med fyra kurskamrater bildade "De fem hoppen" som idag ställer ut sin konst tillsammans.

Ghufran kom från Irak till Sverige 2015. På universitetet i Mosul studerade hon konst och design, där hon hade flera konstutställningar. Ghufran visar bilder på sig själv från universitetet där hon målar stora tavlor, tavlor som senare försvann och förstördes i kriget.

– Jag inspireras mycket av Picasso och Salvador Dalí, säger Ghufran och visar en tavla hon målat som påminner om Guernica (stad i Baskien, Norra Spanien).

När hon först kom till Sverige hade hon inga verktyg för att måla men hennes familj överraskade henne med nya penslar, färg och duk.

– Jag målar hela tiden, säger Ghufran. Det har jag gjort sedan jag var liten. Men då brukade jag måla på väggarna hemma. Om jag är stressad så målar jag, då blir jag lugn och fokuserar bara på nuet.

När Ghufran kom till Sverige ville hon lära sig språket så fort som möjligt och började studera flera olika kurser i svenska. I september 2016 började hon SFI – Svenska för invandrare på Hermods i Uppsala efter rekommendationer från vänner som sagt att "på Hermods lär man sig svenska snabbt".

– Men grammatik är svårt, skrattar Ghufran. När hon är med sina vänner talar hon bara svenska. Hon berättar att hon har många svenska vänner som hjälper och stöttar henne att lära sig språket.

Efter SFI vill Ghufran utbilda sig till bildlärare och lära barn att måla och rita. Drömmen är att fortsätta med sina utställningar och hon hoppas på att bli känd som konstnär så att hon kan ställa ut i hela Sverige.

Vi hoppas såklart att vi får se mer av Ghufran och hennes konst.

Hannah Bothin

Handledare Stöd och Matchning Stockholm