Hermods blir certifierade inom Vård - & omsorgscollege i Varberg och Falkenberg

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2017 14:22 CEST

Hermods Komvux har sedan i juli blivit certifierade inom Vård – och omsorgscollege (VO-College) i Varberg och Falkenberg. Ett bevis på att Hermods Vuxenutbildning inom Vård och omsorg håller en hög standard.

Vård och omsorgscollegeär en plattform för samverkan mellan arbetsgivare och utbildare inom vård – och omsorgssektorn. Det är en kontakt bl.a. via olika chefer från kommunala arbetsplatser och landsting samt rektorer från kommunala gymnasieskolor. Den som har utbildat sig inom Vård – och omsorgscollege får en gedigen utbildning som är kopplat till arbetslivet och chansen till att få arbete är stor.

Hermods har sedan juli blivit godkända efter att ha skickat in ansökning om Vård – och omsorgscollege i mars 2017

- Det hedrande att vår utbildning blivit certifierad. Det brukar annars ta mellan 6-18 månader innan man blir auktoriserad, vilket visar på att vår utbildning håller hög kvalité eftersom vi kom med tidigare än så, säger Sandra Krantz, verksamhetschef på Hermods Komvux Varberg.

Sandra förklarar att VO-College ger många fördelar för eleverna.

- Eleverna får en större kvalité på utbildningen då vi hela tiden testas att vi följer kraven som exempelvis vårt utbildningsutbud och hälsoperspektiv. Det anordnas olika nätverksträffar där eleverna får en större närhet till branschen. Eleverna får i slutet ett diplom som visar att de har läst en certifierad utbildning som är kvalitetssäkrad. Det är en merit för eleven att ha med sig när de söker arbete, säger Sandra.

Höjer statusen på yrket

Vård och omsorg utbildningen på Hermods motsvarar 70 veckor och är på heltid. Den motsvarar en liknande gymnasial utbildning från kommunen.

- Jag tror att med en sådan här certifierad utbildning kommer statusen inom undersköterskeyrket att höjas. Det ställs höga krav för att bli utbildad och att det inte är ett yrke som vem som helst kan arbeta som.

Sandra berätta också att hon har arbetat hårt för att rekrytera rätt lärare som både har den pedagogiska förmågan samt erfarenhet från branschen.

- Det är viktigt att vi som utbildar har den rätta kompetensen och erfarenheten för att spegla vad yrket innebär för eleverna. Undersköterskor lyser upp för människor som är sjuka och behöver hjälp. Undersköterskor är några av Sveriges viktigaste jobb, säger Sandra.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.