Hermods flexibla utbildningsmodell för SFI

Pressmeddelande   •  Jul 05, 2017 12:07 CEST

Skolverket gick nyligen ut med statistik att elevantagningar för SFI – undervisning har fördubblats sedan 2007. Lärarförbundet säger att SFI är nyckeln till hela Sveriges integration, men att det stora antagningsantalet blivit ett problem för lärarna eftersom kvalitén drabbas.

Tidigare i våras släppte lärarförbundet en rapport om att 4 av 10 SFI-lärare i landet uppger att de arbetar på en skola som tar emot nya elever en gång i veckan. Många lärare anser att det blir en hög arbetsbelastning vilket påverkar kvalitén på undervisningen.

Fokus på individen

Hermods arbetar för att SFI-undervisningen ska hålla hög kvalité för eleverna och kontinuerligt utvecklar arbetssätt som underlättar för lärarna att individanpassa undervisningen.

- Vi arbetar utefter Hermods pedagogiska modell för SFI som har en genomtänkt och flexibel struktur, vilket möjliggör för nya elever att komma in när som helst under kursen och vi kan samtidigt möta kommunens krav på kontinuerliga intag. Utbildningen anpassas naturligtvis efter varje individs förkunskaper och erfarenheter och SFI-utbildningen ska vara så kort som möjligt att de kan gå vidare till nästa steg. SFI-elever ska också ha möjlighet att kunna kombinera sin SFI med jobb eller andra kurser och aktiviteter, säger Jelena Veljkovic, Verksamhetschef Hermods Komvux.

Möjlighet till två lärare

Hermods har en egen utvecklad lärplattform där elever kan läsa SFI helt på distans eller som ett komplement till den vanliga undervisningen i klassrummet.

- Eleverna kan studera i sin egen takt och det blir ett bra komplement till ordinarie undervisning i skolan. På lärplattformen finns det möjlighet för eleven att få kontakt med ytterligare en lärare vilket är bra för både eleverna och lärarna. Eleven får tillgång till två lärare, en på webben och en i klassrummet. Lärarna kan känna ett större lugn då de vet att det finns möjlighet för eleven att få hjälp via distans också, berättar Martin Lundell, Regional Utbildningschef Stockholm Komvux på Hermods.

Flexibiliteten är något som Hermods arbetat mycket med och vill fortsätta att utveckla.

- Detta är vår styrka, att hjälpa elever planera sina studier efter sin egen livssituation. Vår bredd inom Komvux gör också att vi har stor kompetens inom organisationen och kan erbjuda eleverna att kombinera SFI-utbildning med kurser på grundläggande, gymnasial eller gymnasial yrkesutbildning. Fortsätter en SFI-elev vidareutbilda sig hos oss finns det många fördelar för eleven i och med att vi använder samma lärplattform för alla kurser, säger Jelena Veljkovic.