Möjlighet för SFI-elever att lära sig svenska språket genom konst och teater

Pressmeddelande   •  Jun 22, 2017 12:25 CEST

Fabula Storytelling och deras föreställning Al-Hakawati historieberättaren – syriska sagor och legender. Skådespelarna tar upp elever spontant från publiken och de blir en del av berättelsen.

Hermods SFI (svenska för invandrare) i Solna har inlett ett samarbete med Solna kommun att ta del av Olle Olsson Hagalund-museet i undervisningssyfte. Museet är en utställning om konstnären Olle Olssons liv och hans konst. SFI-eleverna får möjlighet till en annan typ av undervisning utanför klassrummen i en inspirerande miljö.

Olle Olsson Hagalund museet ligger intill Hagaparken i Solna bredvid höghusområdet Blåkulla och byggnaden är Olles hem där han bodde hela livet. Här kan allmänheten ta del av hans oljemålningar, teckningar och i museet finns även foton på det gamla samhället Hagalund. Museet bedrivs av Solna kommun.

Sedan en månad tillbaka har Solna kommun och Hermods SFI inlett ett samarbete där eleverna får använda museet i undervisningssyfte helt gratis. Detta för att ge eleverna variation i undervisningen och för att eleverna ska få ta del av både konst och historia om det svenska samhället.

– Det är jättekul att vi kunde anordna detta med Solna kommun. Detta gör att både lärarna och eleverna får chans till en kompletterande och inspirerade undervisningsmiljö, säger Karolina Holm, rektor på Hermods SFI i Solna.

Får lära sig svenska genom olika program

På museet anordnas olika program från guidade visningar till teaterföreställningar på gården. Just den här dagen spelas ”Al Hakawati” med Fabula Storytelling. Syriska sagor och legender berättas av två skådespelare där den ena talar svenska och den andra arabiska.

– Detta är en av många aktiviteter som arrangeras och just den här passar perfekt för just SFI-elever, där de som kan arabiska får chansen att förstå föreställningen och samtidigt lära sig svenska ord. Flera av eleverna är analfabeter och vi har även aktiviteter där de får gå på färgjakt och lära sig ord genom färger, berättar Josefine Alm, Kulturkoordinator på Solna Kommun.

Många av SFI-eleverna uppskattar att få komma utanför klassrummet och göra aktiviteter som både är roliga och lärorika.

– Det är underbart med exempelvis den föreställningen som var idag. Publiken blir involverade i föreställningen och många skrattade så mycket att de trilla av stolen. Det är kul att de får komma ut i en sådan här fin miljö och träffa nya människor, säger Marcelo Kac, SFI-lärare.

Samarbetet har bara pågått i en månad men Josefine Alm hoppas på att det blir långvarigt.

– Jag hoppas att detta blir ett långvarigt samarbete då det är viktigt för dessa människor att komma in i samhället och jag tror att konst och teater kan var ett bra hjälpmedel, avslutar Josefin Alm.