​När människor ges chanser, så levererar vi!

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2016 11:48 CET

Hannah och Shereen, handledare på Hermods minglade med Ergin , 2a t.h och företagsrepresentanter

I Solna jobbar Hermods nära med näringslivet. Ett forum är frukostmöte. Dagens gäst är Ergin Özdemin, socialentreprenör från Istanbul som idag ger ungdomar och nyanlända chans till jobb. Han kom till Sverige för 22 år sedan för kärlekens skull. Idag är pratar han på temat integration och mångfald. På Solna kommunhus samlades över en morgonkaffe ett 40tal personer som alla jobbar med mångfald eller vill börja få in det i sin verksamhet.

Han har omvandlat frustration, och ilska till stolthet och glädje, det är det han vill dela med sig av och hjälpa andra att hitta.

- I Turkiet kallas jag utvandrare och i Sverige kallas jag invandrare. Men jag är bara en vanlig kille som gillar att vandra på fritiden, säger Ergin.

Inom arbetsförmedlingstjänsten stöd och matchning jobbas det dagligen med att skapa möten för att ge fler arbetssökanden möjligheter till en anställning. Hermods är länken mellan arbetsgivare och arbetssökande och därför blir arenor som denna viktig för att knyta kontakter med lokala företag och ge fler chansen att göra en resa så som Ergin. Många arbetssökanden har, eller är idag i samma situation och med det inspirerar han både arbetssökanden och företag.

Ergin pratade om rekrytering och mångfald och att fler arbetsgivare måste våga anställa personer som är annorlunda från dem själva.

-När människor ges chanser, så levererar vi, säger Ergin.

Han menar att vi ibland skapar problem som inte finns genom att ha fördomar om människor och deras potential. Det har han själv fått erfara. När han kom till Sverige tänkte han, Hur svårt kan det vara?

Idag reser han runt och inspirerar med sin historia, såväl på företag som i forum. Vägen dit var precis som för många andra inte helt rak. Som arbetslös sökte han 600 jobb på 6 månader trots att han inte fick napp så fortsatte han ihärdigt.

- Jag är för envis och för tjatig för att ge upp eller låta något trycka ner mig, säger han.

Som ny i Sverige fick Ergin snabbt lära sig vikten av att kunna det svenska språket och satte som mål att lära sig det på ett år. När han skulle in på arbetsmarknaden kom nästa utmaning. I Turkiet var han utbildad oljeingenjör men saknade arbetslivserfarenhet inom området och därför var detta jobb inte relevant i första hand. I tidningen hittade han en IT-utbildning och bestämde sig för att gå den. Utbildningen låg i Bandhagens skola så Ergin tog buss, tåg och buss igen från Södertälje till skolan för att fråga om han fick hoppa på. Utbildningsansvarig hänvisade honom vidare till Södertälje kommun som måste betala utbildningspeng. Ergin åkte tillbaka till Södertälje, gick in på kommunhuset där han blev ombedd att vänta. I flera timmar väntade han medan de anställda tittade skeptiskt på honom. Efter en lång stund fick han godkänt och åkte tillbaka till Bandhagen där han fick höra att kursen bara finns att läsa på svenska. Men det hindrade inte honom, han lyckades få gå med på kursen, lära sig språk och nytt yrke på två terminer. Det tog honom till en tjänst på Telia.

Av: Hannah Bothin Hanssen, Handledare på Hermods stöd och matchning