Riksdagsledamot Jasenko Osmanovic inspirerar på Hermods i Härnösand

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2016 08:30 CET

"Det är bara jag som kan förändra, påverkar inte jag min egen framtid så kommer ingen annan att kunna hjälpa mig" Jasenko Osmanovic

Ett nytt land och nytt språk är inte enkelt. Det vet Jasenko som själv kom som flykting till Sverige 1993 från Bosnien.

-Jag kommer ihåg när vi bjöd på kaffe och våra svenska vänner och kollegor sa ”tack det är bra” vi tolkade det som att ja tack jag vill ha mera, säger han och skrattar, men det de menade var att det inte ville ha mer. Kul idag men väldigt förvirrande och obekvämt då, inleder Jasenko med på sitt besök på Hermods och lockar fram en del skratt.

I årskurs fem sa Jasenkos lärare i tyska att han aldrig kommer lära sig ett andra språk. År 1993 kom han till Sverige som flykting från Bosnien och fann sig själv i en helt annan situation än i klassrummet.

-Jag kom från krig, hade förlorat i princip allt. I en sådan situation måste man tro på sig själv, säger Jasenko.

Idag är han riksdagsledamot men han vet vad det betyder att bestämma sig för att inte tänka bakåt utan att fortsätta framåt.

Han pratade igår till de som själva sitter i, har varit i och-eller som har släktingar och vänner som har med sig upplevelser från krig. Publiken lyssnade med spänning. GM är en tjänst som ges i samarbete med Arbetsförmedlingen. Fokus ligger på att ge dig som deltagare en tydligare bild av det svenska samhället och hur den svenska arbetsmarknaden är uppbyggd samtidigt som du förbättrar dina kunskaper i svenska språket.

-Ta inte med er allt som ni upplevt i krig utan se framåt, ni måste börja tro på er själva för lyckas lära er svenska, få ett jobb och bli en del av samhället. Det är bara jag som kan förändra, påverkar inte jag min egen framtid så kommer ingen annan att kunna hjälpa mig.

Samma år som Jasenko kom till Sverige var även valår. Han gick på svenska för invandrare (SFI) och var klar med sina prov men hade några timmar kvar. En pluggkompis och han frågade sin lärare om de fick göra en valundersökning. Samma dag och många timmar framöver var de runt i valstugorna och intervjuade politiker. ”Idag är han enhetschef på kommunen och jag riksdagsledamot”, säger Jasenko.

Eftermiddagen avslutades med samhällsorientering. Jasenko pratade om vem som får rösta var och vad det betyder att bo i en demokrati. Han visade hur en valsedel ser ut och berättade om hur man röstar.

- Jag kunde se en glimt i ögonen på kvinnorna från Syrien, de gillade att det var varannan man och kvinna på valsedeln, säger Jasenko.

Genom att vara ute och prata om sin resa vill Jasenko visa att det går att lyckas i det svenska samhället. ”Nyckeln är att lära sig svenska språket och använda varje ögonblick att lära sig mer”, säger han. Med de orden tackar han för att alla lyssnat på hans berättelse och önskar dem ett stort lycka till i framtiden.

Av: Micaela Braunander

Vill du veta mer om Hermods Grundläggande Moduler är du välkommen in på vår hemsida: