​Succén med snabbspår fortsätter!

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 07:30 CET

Hela gänget samlat efter studiebesök tidigare i höstas. VA-ingenjörer och de som läser yrkesinriktad SFI för tekniker/ingenjörer.

November 2015 startade "Regionalt snabbspår för VA-ingenjörer" där fler än hälften kom ut i jobb. Nu, ett år senare, utökas pilotprojektet och blir "På rätt plats". Nio platser blir 50 efter årsskiftet.

Svenska språket är nyckeln in på arbetsmarknaden

Hermods var utförare för kursen i yrkessvenska i pilotprojektet. En av deltagarna var Khaled. På tre månader gick han från praktik till jobb samtidigt som han valde att på eget initiativ gå kvar på kursen och fick det godkänt av sin arbetsgivare.Ahmads berättelse är liknande. Han hade sex månaders praktik som övergick i en projektanställning på 12 månader. Berättelser som dessa har gjort att projektet har uppmärksammats både i företagens egna kanaler men också av Västnytt och Sveriges Radio samt blivit omtalat på sociala medier, inte minst efter att arbetsmarknads- och integrationsminister Ylva Johansson använt SVT-reportaget från Nyheter Väst som ett gott exempel för snabbspår på sin twitter.

Göteborgsregionens kommunförbund öppnar upp för privata och offentliga arbetsgivare i hela samhällsbyggnadssektorn, även utanför Göteborgsregionen. Detta görs mot bakgrund av kommunernas stor brist på denna kompetens samtidigt som nyanlända ingenjörer hade svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Vanligtvis kan det ta flera år att få betygen validerade.

-Just nu söker vi arbetsgivare inom samhällsbyggnadssektorn som har kompetensbehov. De som är intresserade kan gå in påwww.grkom.se/parattplatsoch läsa mer och anmäla sig senast 21 november, säger Lisa Ström, Regionplanerare med fokus på social hållbarhet Göteborgsregionens kommunalförbund.

7av 9 har i nuläget fått jobb

Sedan starten har projektet uppmärksammats i media för sin insats och sitt resultat. I nuläget har 7 av 9 deltagare kommit ut i jobb. Två fick jobb på sin praktikplats och en fick plats på NCC´s egna snabbspår.

I projektet får varje deltagare en handledare som bedömer deras yrkeskunskaper under praktiken som varar mellan tre och sex månader. Dessutom kombineras praktiken med en kurs i yrkessvenska och arbetslivskunskap, studiebesök och regionala nätverksträffar. Handledarna i respektive kommun får också handledarutbildning av Validering Väst.

Hermods, som utbildat sedan 1898, är utförare på uppdrag av Göteborgs stad.

- Deltagare växer under programmets tid. En del satt hemma och var nästan deprimerade när de kom till oss. Med tiden lättade de upp och blev mer nyfikna. Mot slutet av projektet strålar dem, säger Andreas som startat upp och idag är lärare för VA-ingenjörer.

Kombinationen språkkunskap, arbetslivskunskap och praktik gör att deltagarna hittar en plats där de blir sedda och behövda. Kort sagt blir de en del av samhället, vilket är vad många vill men som kan kännas ouppnåeligt för dem i den situation de befinner sig.

- Det är fantastiskt att få vara med på denna resa, att lära deltagarna navigera på ett smart sätt i Sverige och arbetslivet, säger Andreas.