Visionen är att göra kvinnor med utländska bakgrund anställningsbara

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2017 10:00 CEST

Internationella kvinnor i Malmö gruppen får ta del av en workshop som handlar om miljösortering.

Hösten 2016 startade Hermods Stöd och Matchning ett kvinnoprojekt som heter Internationella kvinnor i Malmö. Anledningen till att gruppen startades var att det idag finns ett stort antal kvinnor med utländsk bakgrund som lever i ett utanförskap.

Många kvinnor i Sverige med utländska bakgrund känner ett utanförskap som exempelvis kulturskillnader, bristande språkkunskaper och ojämställdhet inom familjen där ofta mannen ska försörja familjen. Många är arbetslösa vilket leder till dålig självkänsla och självförtroende.

- Vi på Hermods såg ett behov och startade därför denna grupp i syfte att få kvinnor med utländsk bakgrund anställningsbara, säger Hawlatu Abubakar Ahamed, projektledare för Internationella kvinnor i Malmö på Hermods.

Fokus på kvinnor

Hawlatu är handledare på Hermods Stöd och Matchning och projektledare för gruppen Internationella kvinnor i Malmö.

- Eftersom det fortfarande är ojämställt i dagens samhälle mot framförallt kvinnor är det viktigt att sådana här grupper finns som enbart är till för just kvinnor. Här finner de en stor gemenskap och kan arbeta på sin svenska, sitt CV och på att få bättre självförtroende, berättar Hawlatu.

Får ta del av olika aktiviteter

I gruppen får deltagarna ta del av workshops, CV träning och lära sig andra aktiviteter som t.ex. att cykla och simma.

- Deltagarna aktiveras och får lära sig saker utanför gruppen så som att cykla då många aldrig ens suttit på en cykel i hela deras liv. Vi har också workshops som t.ex. miljösortering där kvinnorna får lära sig varför det är viktigt att källsortera och vilka olika sätt det finns att återvinna på, säger Hawlatu.

Det är flera av deltagarna som redan efter några månader i gruppen fått ökad självkänsla och självförtroende.

- Jag mår mycket bättre sedan jag började här. Numera vågar jag prata mycket mera och fått fler vänner än vad jag hade tidigare, berättar 40-åriga Ranya Alhouri.

Eman Kilany från Syrien kom till Sverige för 3,5 år sedan på grund av kriget. Hon berättar att gruppen haft stor inverkan på henne.

- Det som är bra med denna grupp förutom att vi får träna på intervjutekniker och skriva CV:n är gemenskapen bland oss kvinnor. Det är många från olika kulturer här så man lär sig alltid något nytt. Gruppen har verkligen förändrat mig på ett positivt sätt.

Handledarna sprider positiv energi

Deltagarna från gruppen berömmer sina handledare som de tycker gör ett bra arbete.

- De är alltid glada och ger oss stöd. Vi är tacksamma över att han dem här framförallt när man behöver extra peppning, berättar Fawzia Malekzadah.

Jovmana Soveidan, en före detta deltagare i gruppen har efter sitt deltagande nu fått arbete som Hälsovägledare på ett kvinnoprojekt som heter kick off by FC Rosengård. Där hjälper hon kvinnor som kommer från utlandet som behöver stöttning med att komma in det svenska samhället.

- Jag rekommenderar andra kvinnor som behöver stöd att gå med i denna grupp av hela mitt hjärta. Den har gett mig så mycket och handledarna är jättebra, säger Jovmana.

Mycket bra initiativ.
    Något att starta i Stockholm????

- Ruxandra H Eriksson - 2017-07-13 08:34 CEST