Det här är inte en cocktail. Pink Gin är en cocktail. Hernö Gin lanserar en rosa flaska med gin.

Den 8 april lanseras Hernö Pink BTL Gin. En säsongsbetonad London Dry Gin med tongivande smak av enbär och en twist på Hernö Gins prisbelönta recept där jordgubbar och rosenblad får ta plats tillsammans med övriga kryddor. Enligt den europeiska spritförordningen finns det inget gin som heter Pink Gin. Pink Gin är en klassisk cocktail med gin och Angostura Bitter. Det här är Hernö Gins rosa flaska, fylld med riktig gin.

Gin är en spritdryck som har tongivande smaksättning av enbär och utöver detta får andra smaker användas i skapandet av gin. Enligt den europeiska spritförordningen finns det inget gin som heter Pink Gin. Under de senaste åren har ändå allt fler produkter som utger sig för att vara gin lanserats runt om i världen och som i många fall smakar allt annat än enbär. Ofta rör det sig om rosa, kraftigt sötade spritdrycker utan historisk eller reglerad förankring. Syftet är att locka fler att dricka mer.

– Att genom marknadsgimmicks locka fler, och ofta yngre personer, att dricka något som anspelar på att vara gin är inte ansvarsfullt som producent. Att dessutom vattna ur begreppet gin genom att frångå gällande regelverk är också direkt skadligt för segmentet på sikt, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Äkta vara utan tillsatser som svar på infärgade produkter.
– Idén och inspirationen till att grunda Hernö Gin kommer ur en passion för gin. Jag har alltid lagt stor vikt vid dess fantastiska historia och tradition. Innovation och nyskapande är givetvis bra, men den här typen av gin som är mer en marknadsgimmick är verkligen inget som utvecklar branschen, fortsätter Jon.

– Färgen som tillsätts för att skapa Pink Gin innehåller ingen smak. Jag hoppas att fler får den förståelsen och börjar fråga efter gin med viss karaktär snarare än färg, förklarar Jon.

Därför lanserar Hernö Gin den 8 april Hernö Pink BTL Gin som är en rosa flaska med riktig gin. Ekologisk gin med äkta kryddor och örter som är producerad enligt konstens alla regler utan artificiella tillsatser.

Ekologiska råvaror, jordgubbar och rosenblad samt extra mycket enbär.
För att säkerställa att Hernö Pink BTL Gin verkligen är och uppfattas som gin innehåller den mer enbär än någon av Hernö Gins tidigare produkter. Med rosenblad och jordgubbar blir det en floral och fruktigare gin. Efter destilleringen är vätskan helt transparent och den enda tillsatsen är vatten från egen källa för att nå buteljeringsstyrka. Resultatet är en högkvalitativ London Dry Gin som tar ginets tradition vidare inom de ramverk som finns.

Smaknoter.
• Doft: Mängder av enbär, krispigt, grön skog. Fräsch citrus och röda bär, viss kryddighet.
• Smak: Florala toner som följs av en uppsättning av saftiga enbär, röda bär och korianderfrön. En frisk citruskaraktär med underliggande kassia och kryddighet.
• Eftersmak: Jordgubbar dröjer sig kvar tillsammans med enbär och en kryddighet. Mjuk hetta och ett långt avslut.

Serveringsförslag.
Pink Gin
60 ml Hernö Pink BTL Gin
2 stänk Angostura Bitter
• Rör med is.

Pink 75
30 ml Hernö Pink BTL Gin
15 ml färskpressad citron
15 ml hallonsockerlag
Champagne
• Häll Hernö Pink BTL Gin, citron och hallonsockerlag i ett champagneglas. Toppa med Champagne.

Pink Gin & Tonic
50 ml Hernö Pink BTL Gin
100 ml Indian Tonic
Jordgubbar
• Häll Hernö Pink BTL Gin i ett glas fyllt med is. Toppa med tonic. Garnera med skivade jordgubbar.

Alkoholvolym: 42%.
Lansering: Lansering sker den 8 april på Systembolaget i Sverige.
Artikelnummer: 8188202.

• Food, Drink

• Skåne

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. Hernö Gin är Europas mest prisbelönta gin 2013–2019 samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.