Genombrott för Hernö Gin som intar Sveriges två största flygplatser och SAS flygningar.

Nu kan resenärer köpa Hernö Gin på Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport samt ombord på SAS flygplan. Från den första maj finns Hernö Gin på hyllan på Stockholm Duty Free Shops på Arlandas terminal två och fem samt på Landvetter. Den 26:e maj öppnar försäljningen av Hernö Gin ombord på SAS flygningar till och från destinationer utanför EU.

– Det här är ett viktigt genombrott som öppnar nya och betydande möjligheter för Hernö Gin inom segmentet travel retail. Vi hoppas kunna möta resenärer på ännu fler strategiska platser i framtiden, säger Elin Sahlman, Key Account Manager på Hernö Gin.

– Tax free och travel retail är ett fokusområde där vi arbetar tillsammans med Hernö Gin för att växa och det känns jätteroligt att vi nu tar steget in på Sveriges två största flygplatser samt SAS, säger Kimmo Nylander, Business Director Regional Partner Spirits på Altia Corporation som är exklusiv distributör av Hernö Gins dryckesportfölj i Sverige, Norge, Finland och Baltikum.

Internationella nav som är strategiskt viktiga för Hernö Gin.
Under 2018 reste nära 27 miljoner resenärer till eller från Arlanda som är ett viktigt internationellt nav för 180 olika destinationer. Landvetter är Sveriges näst största och västra Sveriges internationella flygplats med 90 direktlinjer ut i världen och nära 7 miljoner resenärer 2018. Resandet spås öka med 4 procent fram till 2020.

– Att finnas här med våra produkter är viktigt för ökad kännedom om Hernö Gin i världen, konstaterar Elin.

Shopping ombord på SAS flygningar.
För resenärer som vill ta med en del av Skandinavien hem, eller bort, erbjuder SAS shopping ombord. Och från den 26:emaj finns Hernö Gin 50 cl i sortimentet vid alla flygningar till och från destinationer utanför EU.

– Vi är glada att nu kunna underlätta för resenärer som vill köpa med en present till sig själv eller någon annan. Vi får många frågor om detta och det känns bra att få berätta att våra produkter går att finna såväl på Arlanda och Landvetter som ombord på SAS längre flygningar, säger Elin.

• Tourism

• Stockholm

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. I dag är Hernö Gin Europas mest prisbelönta gin samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.