Hernö Gin bäst av alla - Gin Grand Master 2013

Tidigare i år fick Hernö Gin ta emot flest medaljer av alla vid Gin Masters 2013 i London. Nu är det klart att Hernö Gin utnämns till det bästa ginet, alla kategorier, vid samma tävling. Därmed har ett svenskt gin för första gången tilldelats priset Gin Grand Master.

- Det är otroligt hedrande att vi i konkurrens med de mest välsmakande och kvalitativa produkterna i världen tilldelats tävlingens tyngsta utmärkelse. Ett erkännande av att vi skapar ett gin i yppersta världsklass, säger Jon Hillgren, grundare och VD.

I tävlingen, som arrangeras av världens största branschmagasin The Spirits Business deltog totalt 49 olika ginvarumärken. Tävlingen är en av de mest respekterade inom ginindustrin och lockar de största och bästa varumärkena från hela världen. Vid tävlingen gavs Hernö Gin flest medaljer av alla 49 varumärken. Hernö Swedish Excellence Gin förärades med två Guld och ett Silver, medan Hernö Navy Strength Gin fick två Master. Till detta kan nu alltså läggas titeln Gin Grand Master 2013.

- Det är väldigt spännande att få kröna en exceptionell gin till Gin Grand Master 2013. Hernö Gin har verkligen utmärkt sig och är en välförtjänt vinnare. Jag ser fram emot att se varumärket växa internationellt, säger Daisy Jones från The Spirits Business.

Hernö Gin har funnits på marknaden i drygt ett år och är redan Sveriges bäst säljande gin i Systembolagets beställningssortiment. Hernö Gin finns hos fler än hundra restauranger och barer runt om i Sverige samt hos återförsäljare i Storbritannien och ytterligare tre europeiska länder, hittills.

Jon Hillgren, grundare och VD

E-post: jon@herno.se

Pressbilder finns på www.herno.se/herno/nyheter/pressbilder/

• awards

Hernö Gin

Hernö brenneri är Sveriges första och världens nordligaste ginbränneri.  Vi skapar unika destillerade gindrycker för genuint dryckesintresserade. Vi lägger mycket tid i vårt skapande för att ta fram produkter så välsmakande att det är överflödigt att blanda ut dem med något annat.

All verksamhet sker i vårt bränneri i byn Dala strax utanför Härnösand i Ångermanland.

Hernö Gin tilldelades flest medaljer när Gin Masters 2013 arrangerades i London under slutet av juni 2013.. Tävlingen genomförs genom individuell blindprovning där enbart de gin som särskilt utmärkte sig tilldelas Silver, Guld eller Master. Mastermedaljerna föräras endast de gin som är exceptionella.

Hernö Swedish Excellence Gin tilldelades två Guld och ett Silver

Hernö Navy Strength Gin tilldelades två Master.