Hernö Gin kan bli årets ginproducent i världen för andra året i rad.

Världens mest prestigefyllda dryckestävling, International Wine and Spirits Competition, IWSC, har för andra året i rad nominerat Hernö Gin till priset International Gin Producer of the Year. Därmed är Hernö Gin en av fem finalister i den internationella tävling som det svenska destilleriet vann i fjol och som avgörs den 15 november 2017 i London.

”Förra året gick vi och vann Gin Producer of the Year och naturligtvis hoppas vi på att få göra en favorit i repris i år. Det vore fantastiskt roligt och en rejäl fjäder i hatten. Håll tummarna för oss.”, uppmanar Jon Hillgren, Master Distiller och grundare av Hernö Gin.

Historisk grand slam redan säkrad

IWSC har tidigare i år tillkännagivit att Hernö Gin är vinnare av London Dry Gin Trophy 2017. Med detta har Hernö Gin på tre år förärats IWSCs samtliga tre tunga troféer i ginkategorin: Contemporary Gin Trophy, Gin & Tonic Trophy samt London Dry Gin Trophy. Det är en historisk bedrift att beteckna som en grand slam och som ingen annan ginproducent i världen lyckats med genom tiderna.

”Det känns helt otroligt. Mina ambitioner för Hernö Gin har redan från start varit höga, men aldrig trodde jag att jag skulle skapa historia i ginvärlden på det här sättet. Mitt leende går inte att sudda ut just nu.”, avslutar en mycket lycklig Jon Hillgren.

FAKTA:

Nominerade till IWSC International Gin Producer 2017:

Blackwater Distillery
De Kuyper Royal Distillers
Distiller Combier
Distillery Botanica Pt Ltd
Hernö Gin

IWSCs tre troféer som utgör en grand slam för Hernö Gin:

2015, Contemporary Gin Trophy
2016, Gin & Tonic Trophy
2017, London Dry Gin Trophy

• Lifestyle, Fashion, Leisure

Om Hernö Gin:
Idé och grundandeHernö Gins resa startade 1999 när Jon Hillgren reste till London tillsammans med några vänner för att arbeta som bartenders. Han fick snabbt smak för gin och föll ögonblickligen för drycken. Under åren som följde utvecklades hans passion för gin. Efter flertalet ginprovningar, akademiska studier och studiebesök på gindestillerier världen över grundade Jon 2011 Sveriges första renodlade gindestilleri, Hernö Gin. Vid tidpunkten var detta inte bara Sveriges första gindestilleri, det blev också världens nordligaste. Som ett kvitto på Jons hängivenhet och passion för ginskapande förärades Hernö Gin 2016 till årets ginproducent, i världen.

Hernö Gin Distillery
Hernö Gin är beläget i byn Dala, strax utanför Härnösand i Ångermanland. Området är en del av Höga Kusten och UNESCOs världsarv, ett område fyllt av svensk idyll och vacker natur. Jon har hämtat inspiration sitt svenska ursprung och naturen när han skapar sin ekologiska, hantverksmässiga gin med de allra bästa tänkbara kryddor och örter. Destilleriet följer det svenska arvet och falurött med vita knutar. British Airways flygmagasin Highlife beskriver destilleriet som det bästa i världen att besöka för att provsmaka gin.

Utmärkelser

Krönt med World’s best Gin 2017, IWSC World’s best London Dry Gin 2017, IWSC World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och IWSC Gin Producer of the Year 2016.

Hernö Gin är Europas mest prisbelönta gin de senaste fem åren i rad, sedan starten har destilleriet förärats 68 internationella troféer, master- och guldmedaljer. Destilleriet har förärats med högsta möjliga utmärkelse i inte mindre än sex av världens mest prestigefyllda internationella dryckestävlingar samt trefaldigt belönad med Gin Grand Master.

Världens bästa barer och bartenders
The World’s Best Bars report 2016 skriver om trender hos världens bästa barer. I en omröstning av fler än 400 professionella bartenders rankas Hernö Gin som en av de mest trendiga spritvarumärkena (alla kategorier) samt topp trendiga gin, i världen.